gammelnalle
från boken "1000 fantastiska fakta" saxar jag:
"Då kvinnan skapades av ett krokigt revben, blev hennes själ krokigt och den böjer sig hellre mot det onda än mot det goda"

"Kvinnan har ett slags förlängd barndom. Det märks bland annat på kvinnans ljusare röst samt avsaknad av skägg. Det är inte bara kroppen som liknar barnets, det gäller även kvinnas förstånd" Auguste Comte

"En sjelfständig qvinna är ett oting. Ty, hon är icke man, men icke heller qvinna, utan något midt emellan"

"Vad bryr sig kvinnorna om sanningen? Ingenting är mera främmande, mera motbjudande för kvinnorna än sanningen. Hennes viktigaste konst är lögnen" Nietzsche

"Naturen har gett kvinnan breda höfter och en stor bak och därmed tydliugt tillkännagett att kvinnan skall sitta stilla och passa sitt hus" Marin Luther

"Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger" Oscar Wilde

Vill ni ha mer sanningar???

b
mamamaggan
JA mer sanningar gammellnalle !!!!!!!!! flirting.gif

Visst är det underbart med äkta sanning! naughty.gif
Lemonne
rotfl.gif

Mycket roligt!!
storm
g.gif g.gif Hmm på vissa skulle man faktiskt kunna byta kvinna mot man....eller?
testa så får ni se.
gammelnalle
CITAT (storm @ 20-03-2008, 21:34) *
g.gif g.gif Hmm på vissa skulle man faktiskt kunna byta kvinna mot man....eller?
testa så får ni se.

åååååå näääää .... försök inte... observera att det är "riktiga män" som har uttalat sig... inga sjåpiga fruntimmer...

b
storm
Ja juste man ska hålla med toka så håller de sig lugn.
Netha
Och tänk att jag tycker inte ens att detta är kul alls ...
spär bara på fördomarna än mer.

Lite förtäckt kvinnoförnedring skulle jag vilja säga.
storm
CITAT (Netha @ 20-03-2008, 22:05) *
Och tänk att jag tycker inte ens att detta är kul alls ...
spär bara på fördomarna än mer.

Lite förtäckt kvinnoförnedring skulle jag vilja säga.

det jag menade var ju mannen(håll med tokfan så håller han sig lugn) för står du,jag ser ingen kvinno förnedring i det. flirting.gif
*Stintan*
Tycker inte heller att det finns något roligt i dom uttrycken endast en förlegad hemsk kvinnosyn.
storm
Ja vad trodde du att gammelnalle menade då, det är ju ett stort skämt åt de idioter som håller på med kvinnoförnedring!

IRONI
Lemonne

Det är inte uttrycken i sig jag skrattar åt - jag skrattar åt dumheten. För mig är det som en gång sagts löjeväckande. Fast vi har ju alla olika humor.
storm
yes.gif
Monaxe
En förstockad uråldrig kvinnosyn som hör hemma under Luthers dagar, "kvinnan tige i församlingen" osv, eller var det Paulus? Kommer inte i håg, men om någon man idag köper dessa argument är det bara att beklaga...han hör hemma på grottstadiet.
*Stintan*
CITAT (storm @ 20-03-2008, 22:38) *
Ja vad trodde du att gammelnalle menade då, det är ju ett stort skämt åt de idioter som håller på med kvinnoförnedring!

IRONI

Jo jag förstog precis vad Gammelnalle menade och beklagar att jag inte kan skratta åt det.
gammelnalle
Lite märkvärdigt att ni som inte ser ironin inte klankar på skriveriet om "Kurser för män 2008" http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69574

DÄR flödar fördomarna... Men till och med vi män skrattar ju gott åt den typen av skämt.

b

Monica M zon 4
Haha! Det är väl tur att synen på kvinnor ändrat sig för såna här uttalanden skulle knappast kunna göras av en (normalt funtad) man idag.
Cacki
Jag tycker att inlägget var jättekul!!
Varför måste man alltid ta allt på så stort allvar? Könsmotsättningarna lär ju inte försvinna fortare precis om man inte försöker "mötas på halva vägen"?
Grå
Kyrkans män såg inte kvinnan som människa förr, utan då var det vi som fick axla djurmanteln och det var tydligen alldeles fantastiskt accepterat.
När det tillsist blev erkänt att kvinnan faktiskt var en människa så skedde det med enbart en rösts majoritet i hela den härliga påveskaran.

Jag saxar från http://web.telia.com/~u37026215/vatikan_sv.htm:

"Anledningen till att kvinnan som ett offer av inkvisitionen inte kom med i historian är enkel, kyrkan ansåg inte kvinnan vara en människa. Under medeltiden påbörjade kyrkan diskussionen: ”Är kvinnan en människa?”. Svaret blev att ”hon inte är det men att hon inte är ett djur heller utan någonting mittemellan”. "

Farbror Blå
CITAT (Monica i Kungälv @ 21-03-2008, 02:10) *
En förstockad uråldrig kvinnosyn som hör hemma under Luthers dagar, "kvinnan tige i församlingen" osv, eller var det Paulus? Kommer inte i håg, men om någon man idag köper dessa argument är det bara att beklaga...han hör hemma på grottstadiet.

Saken är den att bibelns texter ofta stod för uttryck DÅ men inte NU.

Paulus skrev sina brev till de olika församlingar efter förfrågningar därifrån, så han hade en anledning att skriva som han gjorde i den specifika texten.
Bibelhistoriker menar att det församlingen hade skrivit om , var att en skara kvinnor hade tagit mötet i kyrkan som en anledning att prata eller viska under samlingarna. Kanske var det för att de inte förstod allt, pga patriarkatets dåliga försök att på rätt sätt få dem att delta, så att de inte riktigt var med.
Det paulus föreslår- enligt gällande kvinnosyn för 1800 år sen- var att kvinnan skulle tiga i församlingen ( inte viska och mumla med sina bänkgrannar) och vänta med eventuella frågor tills efteråt.

Sedan , om någon använder detta citat lösryckt , är den personen bara att beklaga.
Vill man, så kan man citera Mein Kampf och få det att låta bra också, i vilken fråga som helst.

Som argument för kvinnoprästmotstånd är det inte bara lågt, utan riktigt dåligt underbyggt.
gammelnalle
Ur ovan nämnda bok: "1000 fantastiska fakta"

"Till packet räknar jag alla fruntimmer som varande lägre existensformer"
August Strindberg

slut citat

inte heller han speciellt kyrklig och knappast heller Oscar Wilde eller Nietzsche "Gud är död" (Så talade Zarathustra, I:1) heller...

b

edit stavfel
ängsvädd
Bibelns låga kvinnosyn börjar redan med skapelseberättelsen som säger att kvinnan skapades av ett av mannens revben!
Grå
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2008, 10:06) *
August Strindberg
slut citat
inte heller han speciellt kyrklig

Nej, kvinnohat förekommer nog i de flesta sammanhang där mannen inte riktigt känner att han har överläget oavsett kyrklig inblandning eller ej.
Strindberg var ju inte direkt känd för att ha hela kostymen på heller.
*Stintan*
Det värsta är ju att det fortfarande finns en del män som har liknande syn på kvinnan som i de citat Gammelnalle citerar.
ängsvädd
CITAT (Stintan43 @ 21-03-2008, 10:14) *
Det värsta är ju att det fortfarande finns en del män som har liknande syn på kvinnan som i de citat Gammelnalle citerar.

Och även kvinnor som har så lågt självförtroende att de tror att de inte är värda någonting.
Gunilla T
För intresserade läsare apropå förlegad kvinnosyn kan jag rekommendera boken "Gud och alla andra karlar" skriven av professor Eva Lundgren, utgiven 1992. Boken återger autentiska intervjuer med olika män som uppfattas som några av samhällets stöttepelare.
mamamaggan
CITAT (MimmiH @ 21-03-2008, 10:06) *
Bibelns låga kvinnosyn börjar redan med skapelseberättelsen som säger att kvinnan skapades av ett av mannens revben!

Men jag har alltid hört att först gjorde Gud en prototyp ?! När han skapade den andra människan så hade han rättat till allt som blev fel första gången , typ " utanpåliggande dränering " ! flirting.gif

CITAT (gammelnalle @ 21-03-2008, 08:00) *
Lite märkvärdigt att ni som inte ser ironin inte klankar på skriveriet om "Kurser för män 2008" http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69574

DÄR flödar fördomarna... Men till och med vi män skrattar ju gott åt den typen av skämt.
b

Men snälla gammelnalle , det är helt OK att driva med män ?! coolgleam.gif

Tillägg : Tror nog att du förstår ironin i mitt sista inlägg , eller hur ?
rahmat2
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2008, 08:00) *

b

Varför såg jag ironi i tråden "kurser för män..." och inte här på denna tråden:

1) Kvinnan fick rösträtt så sent som på 1920-talet. Många som är födda då lever fortfarande. Det betyder att det inte var så länge sen,historiskt sett.
2) I tråden "kurser för män..." skämtas om ett problem som även jag som man råkat ut för nån gång, det där det toaringen. I den tråden påstås inte att männen är värdelös. I dessa citat som du visat upp här påstås/resulteras att kvinnan är värdelös.
*Stintan*
CITAT (rahmat2 @ 22-03-2008, 14:53) *
Varför såg jag ironi i tråden "kurser för män..." och inte här på denna tråden:

1) Kvinnan fick rösträtt så sent som på 1920-talet. Många som är födda då lever fortfarande. Det betyder att det inte var så länge sen,historiskt sett.
2) I tråden "kurser för män..." skämtas om ett problem som även jag som man råkat ut för nån gång, det där det toaringen. I den tråden påstås inte att männen är värdelös. I dessa citat som du visat upp här påstås/resulteras att kvinnan är värdelös.

tummenupp.gif
gammelnalle
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2008, 13:50) *
Men jag har alltid hört att först gjorde Gud en prototyp ?! När han skapade den andra människan så hade han rättat till allt som blev fel första gången , typ " utanpåliggande dränering " ! flirting.gif
Men snälla gammelnalle , det är helt OK att driva med män ?! coolgleam.gif
Tillägg : Tror nog att du förstår ironin i mitt sista inlägg , eller hur ?

tummenupp.gif
b
skogstroll
ja jag skrattade åt citaten i alla fall, det där med höfterna o rumpan var ju snillrikt utklurat giggle.gif Om det fortfarande finns såna gamla getter som tänker sådär så får man väl bara tycka synd om dem
mamamaggan
CITAT (skogstroll @ 22-03-2008, 16:19) *
ja jag skrattade åt citaten i alla fall, det där med höfterna o rumpan var ju snillrikt utklurat giggle.gif Om det fortfarande finns såna gamla getter som tänker sådär så får man väl bara tycka synd om dem

tummenupp.gif och klappa dem lite medlidsamt på huvudet , eller hur ? flirting.gif
skogstroll
ja o ruska på huvudet. På jobbet har vi ett gäng såna karlar som tycks komma raka vägen från stenåldern men jag har lärt mig att inte bli arg utan tycka synd om dem, något är ju fel giggle.gif
Gita
CITAT (MimmiH @ 21-03-2008, 11:01) *
Och även kvinnor som har så lågt självförtroende att de tror att de inte är värda någonting.

Och kvinnor som har så lågt självförtroende att de känner sig förnedrade av urgammla citat från dåtidens kulturelit,
har vi verkligen inte kommit längre ?
Betr. Strindberg så tror jag att han redan på sin tid ansågs ha en märklig syn på kvinnor, relationer och inte minst sig själv, men vansinnigt bra dramatik blev det. Och Oscar Wilde, han slängde ju ur sig sarkasmer åt alla håll, men alltid rolig ,kvick och träffsäker.
Ja ,jag tycker att citaten är kul och även så tråden "Kurs för män".
Gita

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon