Full version: Trädidentifiering
horlosa
Ja, vad är detta. Kan det vara någon form av hagtorn? Men trädkronan är ju översållad med bär som nu är svarta. Var de möjligtvis röda i höstas? Varför har de inte ramlat av i vinter. Om det är hagtorn, är det då rundhagtorn eller Trubbhagtorn? Det kanske är något helt annat?
Piccante
jag kan bara skilja rund o trubbhagtorn åt på bladen tyvärr. Hoppas det kommer blad snart.
horlosa
CITAT (Markus_H @ 20-03-2008, 21:22) *
jag kan bara skilja rund o trubbhagtorn åt på bladen tyvärr. Hoppas det kommer blad snart.

Men tror du att det är hagtorn? Det kanske är något helt annat. Själv har jag ingen aning. Det var bara en grov gissning från min sida.
Fågelvägen
Slånbär är svarta. Men kvistarna borde ha vassa taggar också. Svårt att se om de har det på bilderna.
horlosa
CITAT (Fågelvägen @ 20-03-2008, 21:49) *
Slånbär är svarta. Men kvistarna borde ha vassa taggar också. Svårt att se om de har det på bilderna.

Slån är det inte. Om du tittar på bilden med hela trädet så ser du att det växer slånbuskar både framför och bakom trädet. De är drygt en meter höga och i buskform. Men trädet har grova stammar (är flerstammigt) och högt. Det är ett riktigt träd alltså. Slånbärsträd finns ju inte. De utvecklar ingen grov stam utan växer bara i buskform. Nej detta är något helt annat. Jag räckte inte upp i kronan så jag kunde känna om det var vasst, men jag tycker på bilderna att det verkar se taggigt ut.
horlosa
Här kommer ett par bilder till.
Gossen Ruda
Jag gissar på Getapel.
horlosa
Jag har nu läst om Getapel i boken Träd och buskar av Ingemar Holmåsen. Och visst, det lutar nog åt Getapel. Är det vanligt att fruktämnet sitter kvar i så stor omfattning hela vinter?

Hoppas det är flera som har synpunkter så vi detta bekräftat.
Meriona
Kan stämma med getapel om man tittar i min flora! thanks.gif
Men å andra sidan så låter hagtorn rätt likt också.... ranting.gif

Detta var synnerligen spännande!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon