Limeblossom
20-03-2008, 21:56
Hej!
Jag har övervintrat mina fuchsior, pelargoner och potatisblommor mörkt och svalt. En fuchsia och en potatisblomma började skjuta små skott där i mörkret så jag plockade fram alltihopa för lite mer än en vecka sedan. Dom andra fuchsiorna har inte visat något tecken på att leva och inte den andra "potatisen" heller. Hur länge väntar jag innan jag kastar bort dom?
Jag har aldrig övervintrat dom såhär....pelargoner någon gång bara. Annars har jag dom i fönstret. Potatisarna är det första gången övh.
Mvh Annica
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2008, 10:59
Har inte fuchsiorna visat skott i maj-juni kan man slänga dem, vissa går i djup vila (OBS! ta ej in fuchsiorna i rumsvärme speciellt inte såna som inte fått skott ,ofta är luften för torr och grenarna får svårt att skjuta skott = rumsvärmen kan vara det som tar kål på växten)
Jag tar aldrig in mina fuchsior i rumsvärme de brukar må bättre i mitt mörka och kalla förråd även om de skjuter vita skott, jag klipper bara ner de där vita skotten när jag ställer ut fuchsiorna + omplanterar dem då väderleken tillåter.
Limeblossom
21-03-2008, 12:43
ok, vi får väl se om dom vaknar då
Ing-Marie i Finnerödja
21-03-2008, 15:42
Ja gör som Åsa säger ....ta inte fram dom förrän i maj (om du inte har ett svalt ljust uterum ) och lägg dom då ute på sidan i skuggan med fiberduk på sig för ev. frost. Jag har dömt ut flera stycken ibland men rätt som det är så skjuter dom små skott lång fram mot midsommar t.o.m.
Limeblossom
22-03-2008, 14:19
Ha!
Har dom inte skjutit skott till midsommar så förtjänar dom inte att leva

Dom är redan framplockade men står svalt och ganska ljust.
Alexander-VG-zon3
22-03-2008, 14:37
jag tar in mina efter nån lätt frost natt och övervintrar dom mörkt och ca +10c sedan tar jag ut dom under hela hösten-vintern-våren om det är runt +5c , in vid frost till +10c igen . då sätter jag dom soligt så får dom nya blad när värmen komme igång .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.