Christoffer
När jag var i en asiatisk butik, så skrev jag ner en del av det som stod på
hyllorna. Det rör sig om kryddor/medicinalväxter/annat växtmaterial (?) då
det fanns rötter av ginseng och sådant där.

Följande hoppas jag att någon här på odla kan berätta mer om:

SAM BO LU´ONG
Encommiae
BAC KY
Hot LU U
TI KUAN YIN (Te)
SAN TI-SANH DIA
GUAI SAN
HO YAN HOR
BACH HOP
KAM WOO CHA (Te)

och så var det:

Kycklingbensgräs och vargbär

MariaÖrebro
Vargbär (Eller Gou Qi Zi, Goji eller Wolfberry) används i teer för dess goda egenskaper: stärker levern och njurarna, förbättrar synen och är bra mot yrsel. Det innehåller också mycket oxidanter!

Jag fick en liten tepåse på Nordstaden i Göteborg av en tjej som gjorde reklam för en ny butik. Växtgalning som man är petade jag ur de röda bären från teet och pillade upp ett bär. Det innehöll ca 15 pyttefrön, och dessa planterade jag. Så här ser det ut nu, mindre än 2 veckor efter att jag satte dem:

[attachment=15423:080321.jpg]

Gå in på www.kinabutik.se för att läsa mer. Där tror jag du kan hitta en hel del matnyttigt! Lycka till!
Christoffer
Vad roligt! smile.gif Då måste jag prova dem! Är de goda?
Jag ska se om jag hittar frön i de köpta i sådana fall.
Christoffer
Nu har jag provat vargbär, och de är riktigt goda. Jag har de nu i müsli.
Men hur är det med giftigheten på bären?
Växten heter ju Bocktörne på svenska, och i alla örtböcker jag har, så står
det inget om att äta bären, då hela växten är giftig.
Jag har inte märkt några biverkningar av bären, men kan fröna rentav innehålla
giftiga ämnen?
Äter Vargbär varje dag nu, men det kanske man inte ska göra, jag vet inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Goijibär säljs på många ställen i stockholm ex. i hötorgshallen men inte tyckte jag de var så goda men får man tro reklamen de kör med hjälper det ju mot massa krämpor, åldrande etc.

TI KUAN YIN http://www.teacentre.se/catalog/product_in...0b34cae7d0edfbb

HO YAN HOR verkar vara ett varumärke (typ Lipton) fast de tillverkar örtteer http://www.hovid.com/en/index/products/hyh.html

Encommiae antar jag ska stavas Eucommia http://www.herbalremedies.com/eucommia-information.html
Christoffer
Tack. Då vet jag lite mera. Letar efter Reishi-svamp i dessa butiker, men har ännu inte hittat någon.
furir
Jag var i Kina för några veckor sedan i jobbets regi och fick med mig 1 Kg wolfberrys. Kan man alltså ta frön från de torkade bären och så, så att det kommer upp en planta? Jag tycker iaf att de smakar bra, smakar som russin.

Åsa, mälardalen zon 2
Ja de går bra att så gärna runt feb-mars. Jag har någon planta som övervintrat i 2-3år nu i liten kruka varje år blir den totalt nedtuggad av sniglarna men den verkar överleva ändå men den är ju ganska liten, jag brukar bara ställa in krukan i kallväxthuset till vintern. Ger man den bättre förhållanden så lär den kanske växa bättre, för mig var det mest ett experiment för att se om den klarar svensk vinter..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon