Frideborg
Hej!
Såg på TV programmet om trädgårdsföreningen Iris.Bertil hette den klurige mannen
som hade en massa tips.Bla om potatis till midsommar.han nämnde mjölkartonger.
minns någon hur han gjorde?
har ni någon erfarenhet av det? confused.gif
mvh Birgitta W
hobbe 00
Man kan för-gro potatisenn inne i mölkkartonger och sedan plantera ut dem i kallväxthus/friland när det är tillräckligt varmt ute. Min mamma brukar göra så..
jannika
men blir det inte samma sak som att sätta i spann och låta den stå ganska varmt? Jag har spann i gäststugan, ca 18-20 grader. det måste väl bli bra. Då behöver man ju inte plantera om potatisen utan den får växa i lugn och ro. Jag groddade dem först i fönstret i rumstemperatur, så de började växa med en gång!

*hoppas på tidiga potäter* smile.gif
nina L
ja det blir samma sak. Ett tips när du förgror så lägg potatisen på ett par centmeter jord så kan den utveckla rötter samtidigt och då går det snabbare att få potatis
Frideborg
Hej!
Tack för tipsen! jag är fortfarande lite nyfiken vad Bertil gjorde.
Groddade han potatisen innan de hamnade i mjölkartongen tro?
vill minnas att det var en st i varje kartong.vad tror ni?
mvh en giggle.gif Birgitta W
Eivor på Väddö
Han visade sin metod förra säsongen också, så jag prövade förra sommaren. Han lade potatis (går bra med bitar, bara de har ögon) i jord i kartongen. Grejen var att det skulle utvecklas rötter, och att man sen kunde stjälpa ner allt direkt i landet med rötterna färdiga. Annars när man groddar ovan jord är det ju bara blasten som börjar växa. Jag prövad som sagt i somras, med så bra resultat att jag ska göra om det i år. Har redan börjat samla mjölkkartonger.
ingrid fuxwall
CITAT (Eivor på Väddö @ 21-03-2008, 23:31) *
Han visade sin metod förra säsongen också, så jag prövade förra sommaren. Han lade potatis (går bra med bitar, bara de har ögon) i jord i kartongen. Grejen var att det skulle utvecklas rötter, och att man sen kunde stjälpa ner allt direkt i landet med rötterna färdiga. Annars när man groddar ovan jord är det ju bara blasten som börjar växa. Jag prövad som sagt i somras, med så bra resultat att jag ska göra om det i år. Har redan börjat samla mjölkkartonger.

I mitt garage står det fullt med mjölkartonger där det finns potatis som skickat upp blast - det var på håret att jag satt ut dem i landet.

ingrid
Dito Verde
Hej
Jag har tidigare gjort något liknande men med tomma mjöl- eller sockerpåsar. Vitsen med dem är att man gräver ner hela påsen när det är dags. Mjölkkartongen måste väl stjälpas ur först och då riskerar man kanske skada på rötterna?
/p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon