Calypso_bulbosa
Tycker det är så svårt att få tag på i mitt tycke, "rätt sorts" Gurka confused.gif Jag är ut efter någon sort som ger krokiga,smala mörkgröna,med "köttig" substans... naughty.gif Vill dessutom att den inte,under några omständigheter,har smak av Melon no.gif Sen så är det en fördel om den kan odlas utan växthus.Har ni några tips på sorter,helst att köpa i Sverige,så berätta yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gurkor som odlas utan växthus, som inte får konstbelysning och konstgödning får massor av smak, jag vet inte om det är detta du menar med melonsmak, vill du ha mera vattniga gurkor som köpegurkorna blir det nog svårt att hitta rätt, för oavsett sort så får de massor av smak när man odlar utomhus.

Runåbergs fröer satsar på sorter som kan odlas i sverige och de flesta av dem går att odla utomhus åtminstone upp till mellansverige.

Den kinesiska sorten Suyo Long är exempel på en sort Runåbergs har som både funkar i växthus & på friland, men den brukar ha massor av smak + den är ju lite knottrig som många gurksorter är.
Calypso_bulbosa
Nej det är PRECIS det där om vattniga gurkor från affären,som jag menar är melonsmak wacko.gif Avskyr det!!Än värre är det när de skiftar i blekt gulorange...då är de oätbara tycker jag sick.gif Ditt förslag verkade intressant,var in på deras sida och kollade,tack tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon