Full version: Fyndat!
Mica548
Jag antar att det är förbjudet att göra reklam på Odla, men att tipsa borde vara OK.... om inte får någon admin radera detta inlägg.

Åkte förbi Plantagen i Barkarby för att handla lite mer plantjord och hittade en hög med blandade sticklingar för 5:- st. Blandade, då de var fysiskt blandade och det inte är 100% säkert på att det jag trott att jag köpt verkligen är det som kommer att titta upp senare i sommar.

Nåja, det blev en av varje:
- Datura (gul, okänt namn)
- Datura (vit okänt namn)
- Brugmansia (vid, okänt namn)
- Passi - aurantia (läckert lax och vaniljvit)
- Passi - amethyst (cerise)
- Passi - morifolia 'Andy'

Jag har tidigare inte varit passi-älskare, men efter Agges friska hejarop har jag blivit svag för dem och kostnaden var verkligen ringa.Tänkte ha en planterardag i morgon ( ähhh, idag, men när jag vaknar). Det ska bli skoj. Köpte även två buxbomsklot á 89:- i växtbutiken brevid Willys och en annan meterhög växt (den som är för inomhusbruk och vit eller röd med pinne mitt i blomman (jag har verkligen inte en aning om vad den heter....) för under hundringen. !!

Så passa på ni andra som är i närheten och ryck åt er några plantor. De hade även en hel del fuchior, ost..... ()stjärnblomster? samt pelargoner.

Påsk-kramar!

/Mica
Alba
Åh vilka fynd.......då blir man glad.
Jag var till Blomsterlandet idag och de hade sticklingar för ca 10:- / st som knappt syntes i krukan.
Det blev inget köpa där inte.....jag väntar på att få tag på lite större sticklingar.
Tyvärr finns inte Plantagen där jag bor.
Frideborg
Hej!
det var väl trevligt med lite fynd!
Roligt när man hittar något utan att behöva tömma plånboken.
Bra med lite tips.
Birgitta W tummenupp.gif
HelenN
Va billigt...bara att passa på. Jag var på Lidl igår & fyndade en massa knölar & lökar...14,98 :-/påse & det var rejäla påsar! Kolla min blogg om ni vill se!
daddyrox
Hihi, inte bara jag som fyndade alltså wink.gif

Visste inte om det men åkte till Plantagen i Örebro, för att inhandla något snyggt till svärfars grav ( dog visst 2 ggr eftersom han dog på en långfredag, så han dog på långfredan och på datumet som va då, utan att gå in på för mycket detaljer ang detta)

Tyvärr kom jag inte dit förrän vid 14 tiden och såg precis som Mica att sticklingarna bara kostade 5:-, men vilket kaos det va, fanns bara fuschia (eller hur det nu stavas) och passi, allt i en salig röra så vilka sorter det är, är ett mysterium men samtidigt lite kul, det blev iaf 4 passi och 2 fuschia, så nu är det bara att vänta och se resultatet wink.gif
Knytt
Åh avundsjuka! Min plantagen har då inte - Passi - amethyst (cerise) och - Passi - morifolia 'Andy' smile.gif
Fru Frö
Ååååååååå, och jag som tänkte åka dit i dag och kolla in fröer, men så vart det annat jox här hemma....
Då blir det i morgon minsann!
ingrid fuxwall
CITAT (lämås @ 21-03-2008, 17:48) *
Va billigt...bara att passa på. Jag var på Lidl igår & fyndade en massa knölar & lökar...14,98 :-/påse & det var rejäla påsar! Kolla min blogg om ni vill se!

Hoppas mitt LIDL har något kvar
hippo
Passar på att fråga om nån vet vad detta är för en växt?? Har också varit på Plantagen och fyndat, men på denna stod inget namn. Kan det vara nån slags passionsblomma..?

100_1859.jpghip.jpg

daddyrox
jepp, så ser mina ut oxå, så passi ska det va, men fråga mej inte vilken sort wink.gif

Det får bli en överraskning wink.gif
hippo
CITAT (daddyrox @ 22-03-2008, 11:13) *
jepp, så ser mina ut oxå, så passi ska det va, men fråga mej inte vilken sort wink.gif

Det får bli en överraskning wink.gif

Åh, det var snabbsvarat! Tack, tack! thanks.gif Då får det bli en överraskning här också. Jag har aldrig odlat passionsblomma förut, så har någon tips på hur man lyckas, så tar jag gladeligen emot dom.
Fru Frö
Nu har jag varit både på Lidl och Plantagen och fyndat.
Det blev 5 fuschia och 2 burgmansia från Plantagen och från Lidl 2 jätte påsar med dahlia, en påse Acidantheera Murialae och en vit lilja.

Fynd tips är kanon - mera sånt!

daddyrox
Inte lika snabbt svar wink.gif kom lite påskmat m.m. emellan.
tyvärr är jag inte till mycket hjälp när det gäller passi från stickling, bara köpt fullvärdiga plantor tidigare, men jag gissar att det är det vanliga, vatten och ljus, men inte direkt solljus.

Rätta mej om jag har fel.

CITAT (hippo @ 22-03-2008, 11:18) *
Åh, det var snabbsvarat! Tack, tack! thanks.gif Då får det bli en överraskning här också. Jag har aldrig odlat passionsblomma förut, så har någon tips på hur man lyckas, så tar jag gladeligen emot dom.
Kee
Köpte mig en femkronors passistickling idag på plantagen jag med. Mycket trevligt att ha som komplement till den befintliga passion. Har ingen aning om några namn, men den befintliga har femflikiga blad och den nyinköpta bara treflikiga så att de är av olika art är ju uppenbart!

Passion trivs soligt, gärna direkt solljus!
Mica548
Vad skoj att tipset var till nytta!

Tackar också för tipset om Lidl, hoppas hinna förbi där i morgon och se om det finns något kvar då...
Mica548
Tack för Lidl-tipset!

Nu har jag varit på Lidl och det fanns massor av knölar/lökar kvar - en salig oordning, men gick bra ändå!!! Inte för att jag behövde fler knölar, men ändå! smiley_small_hug.gif

2 x 40 st Holländska Irisar
2 x 3 st Gula Liljor (trumpet) á 140 cm!
2 x 60 st Ixia Mixed
2 x 25 st Gula Gladioler
1 x 25 st Rosa Gladioler

Totalt ca: 150:-!!!! bravo.gif yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon