nina L
Men den innehöll mask! så alla mina småkrukor har mask inu! måste plantera om allt! Undrade just varför inga omskolade småplantor tog sig. Nu vet jag. mask i krukorna! som gör att jorden blir alldeles för porös, så att rötterna inte får fäste. Jag trodde jag köpte kvalitetsjord men det var nästan bara sand i den, Det var Ekerö jord.
marskattan
Va? Hur tusan har den masken kunnat överleva?

Det positiva är ju att jorden är hälsosam *ler* Men jisses vad man hade blivit förvånad. Kan du inte gå tillbaka och prata med blomsterhandlaren så du får en ny säck (gärna utan mask då).
embees
CITAT (nina L @ 21-03-2008, 11:53) *
Men den innehöll mask! så alla mina småkrukor har mask inu! måste plantera om allt! Undrade just varför inga omskolade småplantor tog sig. Nu vet jag. mask i krukorna! som gör att jorden blir alldeles för porös, så att rötterna inte får fäste. Jag trodde jag köpte kvalitetsjord men det var nästan bara sand i den, Det var Ekerö jord.

Daggmask? Vad för sorts mask? Alla maskar är inte skadliga för växter.
nina L
CITAT (embees @ 21-03-2008, 14:20) *
Daggmask? Vad för sorts mask? Alla maskar är inte skadliga för växter.

antagligen kompostmask eller liknande Tror inte det var daggmask. problemet är inte att masken är farlig för växten utan att den gör så att det blir för mycket luft i krukan så att rötterna torkar.

CITAT (marskattan @ 21-03-2008, 12:50) *
Va? Hur tusan har den masken kunnat överleva?

Det positiva är ju att jorden är hälsosam *ler* Men jisses vad man hade blivit förvånad. Kan du inte gå tillbaka och prata med blomsterhandlaren så du får en ny säck (gärna utan mask då).

Visst! bra ogiftigt, men Jag vill ha mask i trädgården i nte i mina små krukor!
Ska gå tillbaka och klaga. Tror inte jag vill ha denna sandjord igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon