embees
Enligt SMHI's sida så ska det bli ner till -13 grader natten mellan lörd och sönd i Sjöbo, Skåne. Då gäller det att plocka in det som möjligtvis klarar -5 eller så.
Det blir till att sätta in värmare i mitt ouppvärmda växthus eller helt enkelt plocka in det som är känsligt för så låga temperaturer.
F-n, vart tog våren vägen?

Det här inlägget hamnade i fel tråd....!
Alexander-VG-zon3
eller hur är det trevligt ,, jag är ca 25mil hemifrån och kan inte ta mig till mina växter som nu är utan skydd och ska möta denna trevliga kyla .smhi visade ju att det inte skulle bli så farligt kallt men nu helt plötsligt ska det bli på natten -13c och dagen -6c . , så jag åkte iväg utan att skydda mina känsliga ''zonknäckare'' växter . så jag räknade ihop är det barmark och denna kyla kommer kan ev mer än 20växter jag har dö . som normalt sett om det var vinter med skydd eller utan skulle dom klara sig utan större problem . men nu har det ju varit så varmt innan och det kommer som en chock . så jag får skylla mig själv dels för att inte skydda och dels plantera växter som inte tål en svensk vinter . får väl se vad som lever när man kommer hem i maj .
marskattan
CITAT (flaxss @ 21-03-2008, 14:47) *
eller hur är det trevligt ,, jag är ca 25mil hemifrån och kan inte ta mig till mina växter som nu är utan skydd och ska möta denna trevliga kyla .smhi visade ju att det inte skulle bli så farligt kallt men nu helt plötsligt ska det bli på natten -13c och dagen -6c . , så jag åkte iväg utan att skydda mina känsliga ''zonknäckare'' växter . så jag räknade ihop är det barmark och denna kyla kommer kan ev mer än 20växter jag har dö . som normalt sett om det var vinter med skydd eller utan skulle dom klara sig utan större problem . men nu har det ju varit så varmt innan och det kommer som en chock . så jag får skylla mig själv dels för att inte skydda och dels plantera växter som inte tål en svensk vinter . får väl se vad som lever när man kommer hem i maj .

Nämen usch och fan! Har du ingen i närheten som kan täcka över dom? Eller är det mycket komplicerat så att säga? Dvs har du dom samlade på ett ställe eller är dom utspridda i trädgården? Bodde inte du hos/väldigt nära din farmor/mormor? Kan inte hon täcka över dom viktigaste?
Alexander-VG-zon3
allt är jätte utspritt ,, problemet är fast jag frågar om dom där hemma kan täcka över det så vet jag inte om dom gör det ordentligt typ förankrar det så det inte blåser iväg eller om dom gör det tillräckligt tätt . plus så förra gången jag var borta skulle dom täcka palme3rna men då var typ gräset och daglijorna och malvorna täcka men palmen stod utan skydd så det gör typ ingen större skillnad om dom täcker det som inte behövs . har klarat min kanriedadel fram tills nu även då det varit kallare än -13c men nu tror jag att jag kommer mista den .

men jag får väl försöka göra så att dom täcker det viktigaste och tala om noga hur dom ser ut . men jag känner mig väldig6t osäker plus kommer jag säkert mista nåt .
embees
CITAT (flaxss @ 21-03-2008, 17:05) *
allt är jätte utspritt ,, problemet är fast jag frågar om dom där hemma kan täcka över det så vet jag inte om dom gör det ordentligt typ förankrar det så det inte blåser iväg eller om dom gör det tillräckligt tätt . plus så förra gången jag var borta skulle dom täcka palme3rna men då var typ gräset och daglijorna och malvorna täcka men palmen stod utan skydd så det gör typ ingen större skillnad om dom täcker det som inte behövs . har klarat min kanriedadel fram tills nu även då det varit kallare än -13c men nu tror jag att jag kommer mista den .

men jag får väl försöka göra så att dom täcker det viktigaste och tala om noga hur dom ser ut . men jag känner mig väldig6t osäker plus kommer jag säkert mista nåt .

usch fy så ledsamt.... sad.gif

Jag kan åtminstone bära in mina fåtal ömtåliga växter från växthuset med hjälp av maken.
Hoppas du verkligen får hjälp med alla dina fina växter...!
Chamomille
Har Sverige vänt uppåner på sig confused.gif
Lady Hamilton
Närå även vi har haft det kallt Faktiskt vinterns kallaste natt -14° i natt Men det brukar ju vara lite lömskt denna årstid bara det att vi brukar glömma bort det
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2008, 09:33) *
Närå även vi har haft det kallt Faktiskt vinterns kallaste natt -14° i natt Men det brukar ju vara lite lömskt denna årstid bara det att vi brukar glömma bort det

Jag tycker bara att det verkar knäppt. Skåne -8.. Norrland +6..T.ex...Stämmer inte i min teori... smile.gif
Föresten var det -5 här i morse när jag klev upp. Strålande sol och ett snötäcke...
Lady Hamilton
Ja det kan jag hålla med om att i vinter har det varit " upp å ner" generellt sett Men jag trodde att du menade "just nu"
trostar.gif Så därför ville jag trösta dig med att även vi har kallt nu. Så här ser mina egensådda Penseé plantor ut som står på bron (-10° nu) och de har stått ute ca 1 vecka nu, dygnet runt. Inte så glada Men jag tror att de kommer att överleva

[attachment=15480:PICT9604.JPG]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 00:37) *
Har Sverige vänt uppåner på sig confused.gif

konstiga är att falsterbo ska ha -4c ,,kristianstad som är söder om mig ska ha -14c och jag -14c men nordligare ställen i inre småland ska ha mellan -10c -8c . men dom har kanske ändrat prognosen i dag .
Chamomille
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2008, 09:52) *
Ja det kan jag hålla med om att i vinter har det varit " upp å ner" generellt sett Men jag trodde att du menade "just nu"
trostar.gif Så därför ville jag trösta dig med att även vi har kallt nu. Så här ser mina egensådda Penseé plantor ut som står på bron (-10° nu) och de har stått ute ca 1 vecka nu, dygnet runt. Inte så glada Men jag tror att de kommer att överleva

[attachment=15480:PICT9604.JPG]

Tack... Vi har egentligen ett ganska bra klimat här eftersom vi bor nära vattnet. Jag ska inte klaga såååå... men ibland undrar jag confused.gif . Både nu och "förr". 3 meter snö i skåne och barmark i norrland (kanske överdrivet..). Och här har det ju regnat i ett år snart. Suck..
Fin bild. Jag har flera zinkhinkar med lökar som tittar upp wub.gif
embees
CITAT (flaxss @ 22-03-2008, 11:40) *
konstiga är att falsterbo ska ha -4c ,,kristianstad som är söder om mig ska ha -14c och jag -14c men nordligare ställen i inre småland ska ha mellan -10c -8c . men dom har kanske ändrat prognosen i dag .

Du kan nog andas ut flaxxs..... wink.gif
SMHI har reviderat prognosen och det lär inte bli fullt så kallt som dom sa i gårdagens prognos. Här i Sjöbo blir det nog max -5 grader. Då behöver jag inte släpa in växterna från växthuset. Tar bara och höljer över dem med några extra lager av bubbelplast.
Alexander-VG-zon3
CITAT (embees @ 22-03-2008, 13:48) *
Du kan nog andas ut flaxxs..... wink.gif
SMHI har reviderat prognosen och det lär inte bli fullt så kallt som dom sa i gårdagens prognos. Här i Sjöbo blir det nog max -5 grader. Då behöver jag inte släpa in växterna från växthuset. Tar bara och höljer över dem med några extra lager av bubbelplast.

jag ska ha kallt ,,, söndags natten -12c -14c och sedan onsdag natt -11c och dag -5c . du skulle inte ha så kallt bara -6c som kallast .

jag kollar här på smhi Prognoser & Observationer sedan finns mitt väder över Kristianstad . men även kstad skulle ju få neråt -10c .
Alexander-VG-zon3
nehä ,, varför kan dom aldrig bestämma sig !!! nu har dom helt plötsligt ändrat det till -9c -8c och den kalla natten ska enbart bli -5c . iför sig bra för växterna .
embees
CITAT (flaxss @ 22-03-2008, 14:14) *
jag ska ha kallt ,,, söndags natten -12c -14c och sedan onsdag natt -11c och dag -5c . du skulle inte ha så kallt bara -6c som kallast .

jag kollar här på smhi Prognoser & Observationer sedan finns mitt väder över ''Östra göinge'' eller Kristianstad som inte är allt för långt iväg från mig . men även kstad skulle ju få neråt -10c .

Vi hade kallt här ändå!
-12 grader natten till idag. Sån tur att jag gick på min magkänsla och släpade in de mest köldkänsliga växterna i källargången.
Dom får stå kvar där tills den här köldperioden är över.
Det blir till att bygga upp ett innertält i växthuset av bubbelplast som jag kan ha en köldvakt i om det ska fortsätta så här.
Krolliljan
-9,5 i natt. Var just ute och kollade. Det är bara nunneörterna, fänrikshjärtan och en av mina kejsarkronor som hänger ordentligt.
Alexander-VG-zon3
usch ,, och tröga smhi som inte kan väder !! här är jag långt ifrån allt som heter trädgård och har ingen aning om vilken temp jag fick eller hur allt har klarat sig . blir till att ringa hem nu ,, här uppe i mark västergötland blev det i natt -11,7c .
embees
CITAT (Krolliljan @ 23-03-2008, 11:39) *
-9,5 i natt. Var just ute och kollade. Det är bara nunneörterna, fänrikshjärtan och en av mina kejsarkronor som hänger ordentligt.

Mina 15 cm höga löjtnantshjärtan fick en hink över sig i förrgår. Har inte kikat ännu på den. Över allt annat är det snö så jag vet inte hur det andra har klarat sig. Tulpaner och påskliljor som var på väg att slå ut tidigare i veckan ser man inte för snön nu. Hoppas dom repar sig när våren återvänder.
Alexander-VG-zon3
mina tulpaner och påsklijor var uppe förra gången jag hade -10c ,, så dom tål det . det flesta som kommer upp så här tidigt tål det . dom ser lite lässna ut men återhämtar sig sen när det blir mildare .
Krolliljan
CITAT (embees @ 23-03-2008, 18:55) *
Mina 15 cm höga löjtnantshjärtan fick en hink över sig i förrgår. Har inte kikat ännu på den. Över allt annat är det snö så jag vet inte hur det andra har klarat sig. Tulpaner och påskliljor som var på väg att slå ut tidigare i veckan ser man inte för snön nu. Hoppas dom repar sig när våren återvänder.

Önskar jag hade varit ute med hinkar också. duh.gif Men allt annat verkar ha klarat sig. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon