Kajsa
Rosen kom 1984 och är en av David Austins favoriter, ena föräldern är Iceberg. Mitt ex är ett impulsköp från förra sommaren och jag fick inte många blommor, växer skyddat och den är helt gömd under en jordhög i vinter, känns bra idag när det blivit så kallt och blåsigt. Tror den är i klenaste laget här, en zon 3 ros, ska kunna bli ca 1.20 m, lite taggar. Minns inte vad rosen doftade men ska visst dofta fruktigt enligt rosböckerna.

Både laxrosa, vitt och rosa i färgerna, min blev nog bara 80 cm i sommar

Krolliljan
Fast jag inte är "rosodlare" tittar jag med njutning på alla rosor du lägger in här. Trevlig information också. thanks.gif
Anders Roslagen
Doften är skön och sammansatt, frisk av citrus också. En av mina doftfavoriter. Grenarna lite veka, kan behöva stöttas upp när det är mycket blommor.

Kajsa
Hur klarar den sig hos dig Anders, har du haft den länge ? Tycker den verkar lite klen ?
Anders Roslagen
Var tvungen att kolla, har haft den i tre år. Den har inte frusit mer än i topparna och att den frusit där är inte konstigt i och med att den växer och blommar in i det sista, i år in i december.

En bild som är tagen i förra sommarens sällsynta regn, det var erbarmligt torrt men bara något över normal temp sommaren -07. Visar det slanka eller klena växtsättet trots att den växer bra.

Kajsa
Suck, vilken vacker bild Anders och där ser den ut att vara 1.20 eller mer. Har min skyddat vid uteplatsen så då kanske den ska klara sig här med. Men nu blev det - 10 grader i natt, det var för bedrövligt, kanske måste den klippas ner nu ?
Vi tog ut glädjen för snabbt i år.
Vad är det för rosor bakom Heritage ?

Jo, Anders du skriver att rosen är din doft favorit, så här skriver doftexperterna på Flora Linnea
" rosen doftar frukt, honung, nejlika och myrra "

Anders Roslagen
Cirka metern tror jag den var på denna bild.

Den har nu fått vårskott i topparna, men i skrivande stund här inne i stan ser jag på Vägverkets tempkarta att det är -10° där i trädgården nu... Kallast denna vinter, hittills, ska man kanske tillägga luttrat. Det har varit så flera år nu att lägsta temperaturen har varit i mars vilket är riktigt dåligt för växterna. För tre år sedan blev det -23° i mars och det har jag aldrig upplevt så sent på säsongen tidigare.

I bakgrunden på bilden är det bara en av buskarna som är ros, Hollandica är det. Superhärdig, lätt remonterande med sprittande livsglädje men inte särskilt vacker, mer rufsig vildrostyp. Har korsat den med Heritage, får se i vår om fröna gror. Korsningen Hollandica och Hope for Humanity har i alla fall resulterat i ett antal plantor vilka jag hoppas ska få sina första blommor i sommar.

Förutom Heritage så är det nog Ambridge Rose och Jude the Obscure, om jag minns rätt, som har fantastisk doft.

Kajsa
Vad spännande att se färgen på blomman, Hollandica och Hope for Humanity måste väl bli en mycket härdig ros.
Du får fota rosen i sommar så vi får se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon