|
Hej Har en Afrikansk lilja i kruka ska jag ta in de i rumavärme och ha den som krukväxt nu eller vänta till värmen kommer ut .Har den i ett mörkt förråd nu. OLga
Alexander-VG-zon3
21-03-2008, 17:06
vänta tills det är +10c ute och då tar du ut den och sätter den i södersolen , tar in vid frost . bladen bränns i början men det gör inget det växer snabbt upp .
Den tål väll en liten köldknäpp åxå (säger min mor i allafall)
Alexander-VG-zon3
21-03-2008, 17:37
jo jag har alla mina på friland nu sen ett par vintrar tillbaka ,, men dom tål knappast någon frost när dom varit inne om vintern och ev fått nya blad och vaknat ur sin vila . därför om man inte vill chocka ihjäl dom bör man vänta tills det är runt +5c +10c ute .
på hösten däremot kan den tåla lätt frost ,, men är krukan mycket hårttjälad kan rötterna och knölarna bli skadade . mina på friland är dels planterade i sand och grus jord och dels djupt planterade och dels soligt plus snön skyddar. vilket gör att rötterna och knölarna klara sig lättare då det är varmare i jorden och det tjälare inte så mycket nere i jorden , det är oftast bara ytlagret som är fruset . plus täcker jag dom om det är barmark med löv . mina har tålt neråt att det varit -20c i luften men då var dom också täckta av snö . också är dom ute en vinter så börjar dom för det mesta att få nya blad efter att frostperioden är över .
O.k flaxss, jag ska genast vb detta till morsan som har super agapantusar i kruka men har haft ihjäl dom när hon provat på friland.
Alexander-VG-zon3
21-03-2008, 18:26
CITAT (jahi @ 21-03-2008, 17:43)  O.k flaxss, jag ska genast vb detta till morsan som har super agapantusar i kruka men har haft ihjäl dom när hon provat på friland. antagligen bor hon för kallt eller har hon köpt fel sort dvs dom sorterna som enbart tål neråt -3c -6c . ett enkelt test är ju att ha dom inne en vinter svalt runt 0c +5c ,, vissnar dom ner tål dom kyla men är dom vintergröna tål dom inte kyla . plus får man vänta in i april-maj innan man ger upp hoppet . plus bör man nog täcka dom med löv både första vintern och om det är barmakr . sedan ska man plantera dom ca 5-10cm djupt . och då sand-grus jord . i zon 1-2(3) ,, det var ju en gång man kunde läsa i allt om trädgård en som har haft på friland i 10år ute i zon 3 med lövtäckning som skydd . så här såg mina ut förra sommaren http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1125990919/sizes/l/http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1125985629/sizes/l/http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1126816308/sizes/l/
Tjusiga! Hon tar in o vintervilar sina monster men jag vet faktiskt inte om dom e gröna eller ej. Jag får höra me´na. Nu ska jag ut till landet o se om pyttepantus har klarat sej. Trevlig helg o tack för tippsen.
Alexander-VG-zon3
22-03-2008, 13:36
CITAT (jahi @ 22-03-2008, 10:38)  Nu ska jag ut till landet o se om pyttepantus har klarat sej. Trevlig helg o tack för tippsen. har du dom ute ?? vilken zon har du ?
Hej!
Tack för tipset ska vänta tills det blir varmt.Har nu ca 15cm med snö här .
Olga.
CITAT (flaxss @ 22-03-2008, 13:36)  har du dom ute ??
vilken zon har du ? Nej den står inne o "landet" ligger utanför Uppsala. De e en av mammas bebisar. På grund av platsbrist chansade jag på att det inte skulle bli för kallt innei huset. Vi har iallafall den sorten som e grön året om o inte tål kylan så bra.
Hej
Det är från Olga jag bor i södra Sverige con 2,3, tror jag sätter nog in min lilja i tvättstugan har klarat det tidigare år.
Maria S i Skåne
24-03-2008, 13:49
CITAT jo jag har alla mina på friland nu sen ett par vintrar tillbaka ,, Flaxss, står dom i en vanlig rabatt? Har fått för mig att de ska stå trångt för att blomma bra, hur funkar det i en rabatt? Sand och grus har jag förstått är för dränering och underlätta övervintringen. Men ska de stå "magert" annars också eller du gödslar. Ska nog prova att plantera ut mina, det är så mycket som skall asas ut och in ändå!
Alexander-VG-zon3
24-03-2008, 15:38
CITAT (Maria S i Skåne @ 24-03-2008, 13:49)  Flaxss, står dom i en vanlig rabatt? Har fått för mig att de ska stå trångt för att blomma bra, hur funkar det i en rabatt? Sand och grus har jag förstått är för dränering och underlätta övervintringen. Men ska de stå "magert" annars också eller du gödslar. Ska nog prova att plantera ut mina, det är så mycket som skall asas ut och in ändå!  det är en av dom största myter att dom måste stå trångt för att blomma bra . mina är helt släppt i det fria . jag hade dom i kruka innan(trångt,och efter all regler) då fick jag 0-2blommor sedan redan efter första vintern kom och till sommaren blommade dom med ca 20BLOMMOR !!!!!!!! .. så det funkar väldigt bra dom blommade mycket bättre i rabatten än i kruka . jag har mina i morän till grovmo jord med inslag av både lätt lera och sand och grus . men den bästa jorden till dom är ju att där runt knölarna är grusigt och sandigt och upp till ytan ( planteras ca 5-7cm i jorden) sedan under gruslagret där rötterna ska växa där ska du ha en mer näringsrik jord som håller fukt och näring ( dock lite grus också ) . jag gödar mina inte . däremot ger jag dom mängder med vatten . sedan soligt och varmt läge är också en fördel . plus att man bor i en varm zon av sverige . lövtäckning är ju en fördel om det blir en kall vinter eller om man bor kallt . sen finns det väl inga garantier om dom klara sig ,, men dom trivs väldigt bra ute om dom gör det . kan rita en bild på hur dom ska vara planterade [attachment=15659:plantering.JPG]
Maria S i Skåne
25-03-2008, 12:58
Har varit ute i garaget och berättat för dem att de ska få det så bra i rabatten.
Klarar de sig från hungriga rådjur, eller blir de uppätna hos er som har dem?
Alexander-VG-zon3
25-03-2008, 17:09
CITAT (Maria S i Skåne @ 25-03-2008, 12:58)  Har varit ute i garaget och berättat för dem att de ska få det så bra i rabatten.  hoppas du lyckas få dom överleva vintern , du får berätta hur det går . CITAT (josohl @ 25-03-2008, 16:34)  Klarar de sig från hungriga rådjur, eller blir de uppätna hos er som har dem? nepp inget äter på mina .
kristerh
27-03-2008, 13:25
På tal om vinterhärdighet, kan jag tala om att jag var så trött på mina att jag bara lyfte in dem i mitt förråd som är ett fristående förråd utan uppvärmning, och de verkar klara minusgraderna i kruka, de ser lite hängiga ut vid minusgrader men hämtar sig när det blir +, har inte gett dem något vatten på hela vintern...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|