e_sedell
Söker en bra bred beskärningsbok. Boken ska framförallt ta upp olika typer av parkträdsbeskärning och gärna även buskar. Fruktträd är inte så viktigt för det står med i de flesta trädgårdsböcker.

Åsa, mälardalen zon 2
Beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht tar upp en massa växtslag + den är skriven av kunnigt folk som har varit verksamma i sverige så beskärningsråden funkar för svenska förhållanden (vilket inte alltid är fallet med brittiska böcker översatta till svenska) + den brukar ha ett ganska hyfsat pris.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127356957
e_sedell

Tack Åsa. Tror det kan blir en sådan. Hade den i undervisningen på skolan och den var bra.

Finns det flera förslag? Aldrig fel med alternativ och något att gämföra med.
maria_fialotta
Tänkte hoppa in och ge ett tips på min bästa bok, men Åsa hade redan tipsat om den =)
Cilla
Den i särklass bästa är den som Svenska Trädföreningen översatt till svenska, EACs handbok. Den kostar ca 150 kr och beställs via de Gourét Litchfield på mail tradvard@algonet.se (hälsa från mig om du vill). Den används som studiebok när man ska certifiera sig som europeisk trädvårdare men är inte speciellt tungläst. Här är mer info om den engelska versionen (den svenska innehåller detsamma men också lite special för svenska förhållanden) http://www.eac-arboriculture.com/en/Handbuch.aspx och Svenska trädföreningen finns på www.tradforeningen.se.

Näst bäst på svenska tycker jag att Vollbrechts Nya beskärningsbok är som redan nämnts.

En tredje bra svensk bok som inte bara tar upp beskärning men som i många bilder visar träd i olika situationer är Klaus Vollbrechts Trädens biologi och vård, och den beställs direkt via honom för en överkomlig summa. Slå upp honom på hitta.se och ring. Hälsa från mig om du vill.
e_sedell
Tackar! Minst en av dem kommer hamna i min samling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon