Gita
Rosenskäran grodde på ett par dagar är nu efter n vecka höga gängliga stänglar. Skall jag toppa dem?
Gita
Frideborg
Hej!
Jag är i samma situation som du.Har väntat med spänning och det kom något tips.
Har 8 st Rosenskära som ser antagligen ser ut som dina.
Jag kommer att göra så här.Låta de stå kvar och bli kraftigare. senare sätta ut dem och gräva ner dem lite
djupt.jag har frön kvar och tänker så direkt i maj.brukar så direkt och det lyckas alltid.
Jag tänker inte klippa de taniga ex.jag har nu.Skall bli intr.och se om någon har en annan tanke.
Ha det! kompiskram.gif Birgitta W
Helen i Piteå Zon 5
Nej, jag har aldrig toppat Rosenskära, jag planterar ner den då jag skolar om en och en
Maggan H
Rosenskära går utmärkt att toppa, den delar sig villigt! Dessutom praktiskt när de vill ränna iväg.
Gita
Då toppar jag hälften av plantorna, den andra hälften planterar jag väldigt djupt när jag planterar om dem. Skall bli spännande att se vilket som blir bäst. ska direktså också.
Gita
marskattan
Men nu undrar jag; varför sår ni dom så tidigt? Dom växer uppenbarligen fort? Eller är det jag som tänker fel eftersom jag hade tänkt att så mina om ca 3-5 veckor?
Mollis
CITAT (marskattan @ 23-03-2008, 15:23) *
Men nu undrar jag; varför sår ni dom så tidigt? Dom växer uppenbarligen fort? Eller är det jag som tänker fel eftersom jag hade tänkt att så mina om ca 3-5 veckor?

Jag förodlar aldrig rosenskära, går alldeles utmärkt att så på växtplatsen direkt , i alla fall här hos mig (öster om Stockholm).
Frideborg
Hej!
Jag sådde Rosenskäran den 6 mars.Enligt de lärda kunde man göra det då.
Kanske man är för lydig?
mvh Birgitta W g.gif
GroPia
whistling.gif Skall precis till att så rosenskära. Jag har arbetat fram en nyckel som jag anv år från år för att få det hela utspritt på allra bästa sätt o få de bästa plantorna efter de förutsättningarna jag har! blush.gif Om du sår tidigt handlar det ju i regel om att du har extra belysning o plats osv och när du vill att plantan skall blomma!
Helen i Piteå Zon 5
För att Rosenskära ska 'hinna' blomma innan jag har vinter igen så förgror jag den i början på april biggrin.gif
*Humlan*
Jag ska vänta någon vecka till med mina tänkte jag, jag har fingrat på påsarna ett par gånger men näpp! Om jag väntar någon vecka så släpper kanske bakslaget vi har nu och jag kan börja ta ut i växthuset på allvar. Det är fullt under rören upp på vinden....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon