Full version: jung
beka
Hej. Jag har en naturtomt där jungen håller på att breda ut sig. Jag håller på att dra jung med rötter hela sommaren igenom.... finns det nåt annat knep att rå på jungen med. Läste i en trädgårdsbok om odlad jung att den inte tålde kalk!
Kan det kanske rå på vildjungen....kalka som bara den...?
MVH Beka
Piccante
CITAT (beka @ 21-03-2008, 17:54) *
Hej. Jag har en naturtomt där jungen håller på att breda ut sig. Jag håller på att dra jung med rötter hela sommaren igenom.... finns det nåt annat knep att rå på jungen med. Läste i en trädgårdsbok om odlad jung att den inte tålde kalk!
Kan det kanske rå på vildjungen....kalka som bara den...?
MVH Beka

Ljung är som det heter potentiell dominant på mark som är mager. den kan alltså dominera växtligheten om den inte utsätt för konkurrens elelr störningar. Kalka går ju men då missgynnar du alal andra växter som vääxer där naturligt med. men jag tror inte att pH-värdet är det som är mets avgörande. Ljungen kommer bre ut sig så länge inget konkurrerar. Man kan slå ljung med lie elelr bränna den för att få den gå tillbaka. Bete med hästar och får tror jag inte du vill ha i trädgården giggle.gif annars får du acceptera den där om du inte panterar något annant som tar över.
Wilmer
Men Markus, då borde det ju vara bra att gödsla kanske?
Lisbeth zon2
CITAT (beka @ 21-03-2008, 17:54) *
Hej. Jag har en naturtomt där jungen håller på att breda ut sig.

Vad vill du ha i stället? Är det mager naturtomt, kanske man kan vara glad att ljung trivs, den blir fin, om man klipper ner den.
Boxer
Åh, ljung som är så vackert!

Jag skulle plantera in många olika sorter och göra ett "lapptäcke". wub.gif

Erica carnea, vårljung finns också i olika färger

beka
Hej igen.
Ljungen sprider sig över tomten. Får jag inte bukt med den så tar den över fullständigt. Det är klart att jag kan dra upp den men finns det enklare metoder så vore det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon