eco-fighter
21-03-2008, 18:03
Hejsan!
Är en nybörjare i praktiken, men läser mycket och går på odlingskurs. Finns i Norrbotten. Jag har några paprikaväxter i en lägenhet som skall senare vara i en växthus på min odlingslåt. Paprikaplantorna är ca 4-5 cm höga och är 2 var i krukor med plantjord (Weibulls), fröna var Hammenhögs. Plantorna har hjärtblad och fler blad är på gång. Krukorna är 5 dl. De står på ett fönster med söderläge och i rumstempraturen är ca 19-20 grader. Det finns en glasburk på varje planta som ett improvisatoriskt växthus. Burkarna täcker inte hela jordytan, så plantorna kan andas ordentligt. Plantorna är jätte fina så lång burkarna är på, men problemet är att bladen mjuknar och rullar in sig, plantan viker ner sig direkt jag tar bort burken längre än några minuter. Vad gör jag för fel. Varför blir det så?
Jag läste att paprikaplantorna kräver hör luftfuktighet, men rummer vädras dagligen och det är ganska svalt och luften inte alls för torr.
Tack för hjälpen!
Preussen
21-03-2008, 19:56
så där mellan tummen och pekfingret så kan jag tro att det blir för varmt. vanlig paprika, c.annum, är inte i större behov av fuktig luft. möjligtvis så är habaneros, c.chinense, vänner av högre luftfuktighet men det är inte förrän längre fram på säsongen.
om det inte är värmen så kolla så att du inte fått ohyra på dina plantor.
eco-fighter
21-03-2008, 20:35
Ok, skall försöka sänka lite på värmen. Ohyra - menar du sjukdom, svamp etc? Mmmm, det har jag svårt att tro.
TACK SÅ MYCKET!
P.S. Paprikorna heter California Wonder (Capsicum Annuum)
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2008, 21:50
Ett tips California Wonder har ganska lång utvecklingstid och med tanke på att det är norrbotten, odla i stora krukor under sommaren så kan du ta in plantorna till hösten ifall de inte har hunnit mogna (det finns sorter med som är mycket snabbare som lämpar sig bättre för odling norrut ex. fröfirman runåbergs sätter ut hur lång utvecklingstid sorterna har så man kan välja om man vill ha en snabb eller långsam sort)
eco-fighter
22-03-2008, 15:31
Jo, jag hade tänkt att sätta dem i stora krukor. Har redan köpt av de största som fanns (typ d=28cm). Tack för tipset, men nå är jag dum i huvudet som har köpt sådana paprikor. Jag tänkte inte på namnäet "California"... det är ju evig sommar där. På internet finns sådana lite spetsiga och avlånga paprikor som väet i Bulgariens bergtrakter och har mycket kortare utvecklingsperiod, men det är bara att anteckna ett till misstag för 2008... haha
Tack för tipset!
Fördelen med California Wonder är att de är mycket "köttiga" och goda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.