tepa
Hej !

Min Eldranka, ca två mån gammal, har börjat sloka och vissna. Hängde upp den i fönstret nord-väst en bit från fönstret, finns en lampa som hänger närmare, kanske den skuggar ? Först verkade den trivas. Nu har den tappat alla blommor och dessutom vissnar den, gren efter gren. Har klippt bort allt visset, men ej planterat om. Borde jag det ? Ska jag lirka bort gammal jord ? Ser ingen ohyra.

Tacksam för svar

Hälsn Tepa
Cassiopeia
Jag gissar på ljusbrist. Ett norr-väst-fönster är inte särskilt ljust i sig och om du dessutom ställer växten en bit ifrån fönstret så låter det som att det blir för mörkt. Jag har läst någonstans att bara 1 meter in från fönstret så är 80% av ljuset från fönstret borta.
Jag har faktiskt aldrig råkat på någon växt som inte gillat ljus, däremot vill de inte bli brända av stark sol.
tepa
Tack, Cassiopeja. Det var väl det jag trodde. Nu ska jag ha min man att borra ett nytt hål i taket närmare fönstret. Stackars Eldranka. Var nog iofs lite medveten om att det kunde va för mörkt för den. Men den verkade ju trivas så bra först. Men nu ska det bli andra bullar !
Tack och hej då

Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon