Här på holmen i zon 3 måste ungträden vattnas. Det är bra att vattna innan de börjat hänga. Tecken på att vatten behövs för de yngre träden är om
- undervegetationen slokar eller är gul
- björkarna i närheten börjar få gula blad
- de stora körsbären och syrenernas blad hänger
Bäst sätt att vattna träd är att härma regn. Låt gräsmattestrilen stå över natten och vattna hela området under och strax utanför trädkronan.
Kolla med fingret efter vattningen att vattnet trängt ned en bra bit under ytan.
Hasse_h
11-08-2003, 09:34
En fråga: det finns ju s.k. rotbevattnare, ett strilrör som man stoppar ner i jorden vid rotsystemet och ansluter till slangen. Det blir ju inte direkt regnlikt. Ska man strunta i dessa?
Alpiner i Halmstad
11-08-2003, 10:05
Sätter man ut en regnmäter på lämplig plats kan man får en uppfattning hur många m.m. som bevattningen motsvarar.
M.v.h. Bernt
CITAT (Hasse_h @ 11-08-2003, 10:34)
En fråga: det finns ju s.k. rotbevattnare, ett strilrör som man stoppar ner i jorden vid rotsystemet och ansluter till slangen. Det blir ju inte direkt regnlikt. Ska man strunta i dessa?
Om trädet står på ett ställe där man inte kan vattna naturligt ovanifrån, t ex i stadsmiljö, så är strilrör bättre än ingenting. Har man trädet i en trädgård kan man vattna som regnet (fast med annat lite sämre vatten förstås).
Alpiner i Halmstad
11-08-2003, 13:41
Problemet vid nyplantering uppstår ofta redan i plantskolan. Får plantorna stå för länge i krukan växer rötterna runt, runt och bildar en vägg mot krukans innersida. Denna rotfilt bör man lösa upp och breda ut i planteringsgropen. Klipper man av en bit på rotspetsarna ökar också rottillväxten.
Rotfilten kan också medverka till att det blir en fuktspärr mellan krukklumpen och den omgivande jorden.
Rotsystemet måste ha både luft och vatten. Vattnar man för ofta packas lätt jorden samman och rotsystemet mår dåligt på grund av syrebrist.
Efter planteringen spettar vi hål i ytterkanten av planteringsgropen. Vi vattnar sedan i hålen, och tror att rötterna lockas utåt i gropen. Hålen underlättar också rötternas andning.
Jordytan kan hållas torr och rötterna söker sig till den fuktiga jorden djupare ner.
Vattna rikligt men inte för ofta.
M.v.h. Bernt
Hasse_h
11-08-2003, 13:56
Ok...två olika skolor här alltså...antingen bäst att vattna uppifrån för att efterlikna naturligt regn, eller vattna i hål så att ytan hålls torr (likvärdigt med rotbevattnare?).
Magdalena
11-08-2003, 14:01
Vi har bevattnat våra nyplanterade buskar och träd med bägge metoder - dels uppifrån dels genom ett gummirör med diameter ca 3-4 cm som vi tryckt ned intill dem. Fungerar hur bra som helst - tom vår katsura som verkade sloka från början har levt upp!
Alpiner i Halmstad
12-08-2003, 08:40
Hasse H. Om fler djupgräver och provar olika metoder får vi säkert fler tillfälle att hitta guldklimpar för vår odling.
M.v.h. Bernt
Hasse_h
12-08-2003, 08:55
Kanske det. Det är sällan bara en metod som är rätt. Man utgår från sina egna erfarenheter och tar intryck av andras. Så gör jag och det brukar funka. Eller m.a.o. jag fortsätter använda rotbevattnaren när jag känner för det och vattnar med spridare när jag är på det humöret.
Jag vet inte egentligen om detta inlägget hör hemma här eller ej men det handlar om bevattningstekninker så jag skriver det.
När jag flyttade in här så var jorden så tät lera att inga växter borde överleva utan en rejäl dränering och det upptäckte jag när jag stod där med plantorna.
Den snabba lösningen blev att jag plockade fram jordborren borrade en meter djupa hål. I samband med planteringen så stoppade jag ner en bit dräneringsrör bredvid plantan. Det funkar kanonfint alla växterna växer så det knakar. att vattna är enkelt, man lägger bara ner slanen i röret och låter det rinna långsamt en stund, sen nästa planta. Hade jag inte haft den lösningen så hade jag haft konstant lervälling till trädgård detta året!
Alpiner i Halmstad
12-08-2003, 12:03
Ella, ännu en bra lösning!
Jag skall bidraga med en till. Vi har växter som står med rötterna under ett takutsprång, där det sällan kommer vatten.
Vi har grävt mer 5 liters plastdunkar, som vi gjort några småhål i. Påfyllningsröret sticker precis upp över jordytan. Vi vattnar genom att fylla dunken, efter vattningen skruvar vi på locket så att inte smådjur hamnar i en dödsfälla.
M.v.h . Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.