MattiasG
Hej. Jag är ny inom tobaksodling. Inom odling över huvud taget.
Jag har läst tobakskompendiet och gör ganska lika som det står där.

Mina plantor i olika sorter har börjat att växa och vissa har dött.

Men dom vill inte växa mer och dom största är ca 2 cm höga. Jag vet inte vad jag gör för fel.
Jag vattnar med hönsgödsel och har mina plantor i ljusa fönster. Det enda som jag inte har är en 400 W lampa. Där emot så har jag 22 W som tillskott.

Jag har 2 st Kubanska sorter som tar sig rättså bra. Nicotiana Rustica dog och conneticut shade är halvbra.

Plantorna har inte växt på ca 4 veckor.

Har någon nån ide vad jag kan göra, jag behöver hjälp.

Är tacksam för alla förslag.

MVH Mattias

mattias@gemstone.se
Åsa, mälardalen zon 2
Testa sluta gödsla är det småplantor bränner man lätt sönder rötterna med gödning = de kommer inte växa, alla rötter som försöker ta sig ut i jorden förstörs. Om du har sått plantor och de har fått karaktärsblad kan man skola om dem en och en i runt 10cm krukor i vanlig krukväxtjord el plantjord, den jorden brukar innehålla allt plantan behöver i runt 5-6v och då brukar de ha hunnit bli mer än 2cm innan man behöver ge svaga doser näring, även om det tar lite tid innan en nyomplanterad planta börjar växa (ofta växer rötterna innan det ovan jord växer). + Du kanske har varit lite tidigt ute det brukar räcka att så tobak i april och när vårsolen verkligen sätter fart så växer plantorna ofta snabbare än man vill = man får en djungel inomhus.
MattiasG
Tack för tipset, detta ska jag försöka med. Det var värdefullt tip eftersom att jag blandade en starkare hönsgödning idag som jag tänkte testa.

Mvh Mattias
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon