Full version: Vårdträd
Viburnum
Vi skall plantera ett vårdträd på framsidan av huset. Och håller på o väljer mellan följande. Vi bor i zon 1 på gränsen till 2. Och trädet får en sandblandad torvjord med söderläge hela dagen. Vilket har snyggast krona o växer bäst,får lättast sjukdomar,höstfärg,vårblommor mm Ge mig gärna tips på fler träd. Har ni egen erfarenhet är jag mycket tacksam för tips. Älskar skåne/dansk stil för övrigt.

-Valnöt
-Lind
-Kastanj (röda blommor)
-Platan

Vårat hus är vitt o allt runtom (staket,garage,perenner,kläng,buskar,lökar) är vitt ,bra med kontrast tänker jag.
Alexander-VG-zon3
valnöt blir stort och är vackert ,lika så platanus .

en annat alternativ är catalpa om läget är skyddat eller tulpanträd (zon 0-3) .
Anders Roslagen
Härligt om du har plats för ett riktigt stort träd. Det är vanligt att vilja ha vackra träd som sedan inte får plats. Och att beskära för att hålla det litet blir aldrig bra.

Den rödblommande kastanjen är fin när den blommar men jag tycker inte bladen är lika vackra som den vitblommande. De är liksom rynkade och asymmetriska, har du kollat dem?

Valnöt är alltid vackert med sina exotiska blad. Och färska valnötter är väldigt goda...

Äkta kastanj kanske du också kan överväga, ekliknande träd med välformade glansiga blad som får en dovgul färg sent på hösten.

Huggorm
Jämn kamp, men jag hade nog valt valnöten av dom där. Men alla är väldigt trevliga träd.
Boxer
Quercus palustris, kärrek skulle jag välja. Bladform, höstfärg och hela trädets form...den har allt. Med ett hav av blåsippor under wub.gif

Ginnalalönnens och Rödek har underbara höstfärger

Lind är vacker men det kan bli klibbigt av honungsdagg (bladlöss)

Kaukasisk vingnöt = pampig!

Korkalm har en häftig bark

Näverhägg för barkens skull

Rostlönn - bark & höstfärg

Silverlönn - bladens fina undersidor
Ciczi
Lind ska man helst undvika i denna situation eftersom nästan alla arter får enorma mängder bladlöss och därmed honungsdagg.

Om du nu vill välja en lind ändå så välj i så fall silverlind (Tilia tomentosa). Den har håriga blad som bladlössen ogillar = mindre honungsdagg. Passa dig för glanslinden (Tilia euchlora) eftersom den har fått någon slags bakterios som går på stammen och orsakar stamskador.

Scharlakanseken (Quercus coccinea 'Splendens') är en explosion av färger på hösten. (Obsevera fenomenet ekdöd) Denna artikeln har ett par år på nacken och läget har förändrats en hel del.

Svart valnöt (Juglans nigra) blir knallgul på hösten.

Annars är ju trumpetträdet (Catalpa bignoides) ett snyggt val i ett skyddat läge. Tulpanträd (Liriodendron tulipifera) växer tämligen snabbt och är ofantligt vackert, blir en skir grönska av det också.
Näsduksträdet (Davidia involucrata) är ju urläckert och ganska ovanligt.

Tänk på att kanstanjer har två tråkiga farsoter, Kastanjeminerarmalen och kastanjebladbränna. Skåne var hårt drabbat förra året.

Räkna med att om du väljer pelarformade träd för att du har lite trångt så viker de ut grenarna tillslut ändå, de förblir inte pelarformade för alltid alltså.

Lycka till i ditt val av träd

mvh Ciczi
Viburnum
Tack för alla råd o tips! catalpa verkar spännande heter den trumpet träd på svenska?.
Är det Castanea sativa du menar istället för Aesculus hippocastanum? för den äkta har ju helt andra blad som du säger, skall verligen kolla upp skillnaden.
Kärrek verkar helt underbar skall verkligen kolla upp den.

Nu har jag en del o gå på, skall kolla med familjen o se vad de tycker.

Tack!
Alexander-VG-zon3
japp den heter trumpetträd ,, eller katalpa . behöver ett varmt läge för att blomma . men är annars tåligt träd .
Anders Roslagen
CITAT (Viburnum @ 22-03-2008, 10:31) *
.../
Är det Castanea sativa du menar istället för Aesculus hippocastanum? för den äkta har ju helt andra blad som du säger, skall verligen kolla upp skillnaden.
/...

Tack!

Ja, det stämmer. Robust växtsätt och bladen ger höstfärger när det mesta annat fallit. Här en bild från slutet av november i Roslagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon