e_sedell
21-03-2008, 20:52
Jag har ett malplacerat familjeträd med Transparant Blanche, Katja och Himelstalund. Det står blött och alternativen är att flytta trädet eller såga ned det och ersätta det med ett annat. (Naturligtvis inte på samma plats. Frågade tidigare om flyttråd ang. samma träd.)
Har ni några förslag på sorter? Tycket själv discovery är en väldigt god sort. Dock vet jag inte hur hållbar den är?
Det vore bra om det inte blev ett enormt träd. Men ett pysslingträd känns som det kommer bli i minsta laget.
Viburnum
21-03-2008, 20:54
Köp grundstam B9 dvs svagväxande, därav kan du välja massor av sorter.Hör med din plantskola. Vilken zon har du förresten?
e_sedell
21-03-2008, 21:02
B9 blir för små tycker jag.
zon 2
Viburnum
21-03-2008, 21:12
se på Rångedalas hemsida den e bra när det gäller val av olika växter. Står en hel del fruktträd också.
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2008, 21:44
Kolla om du kan hitta äppelträd ympat på MM106, en brittisk grundstam härdig till runt zon 3 såna har jag. MM106 blir större än B9 men mindre än A2. Brukar vara ganska vanlig i butikerna i Skåne p.g.a att det är den enda grundstammen som är resistent mot blodlus och blodlus kan hittas i skåne men inte i resten av sverige.
e_sedell
22-03-2008, 23:37
MM106 låter som ett hett tipps Åsa. Ska se om de inte kan beställa hem någon sort ympat på den. Tack!
Jan af Lisö
24-03-2008, 20:45
Enligt mina anteckningar kan Discovery drabbas av frukträdskräfta.
(Referenser för det påstående ovan:
"100 älskade äpplen" av Kristina Näslund
och "224 svenska äppelsorter "av Håkan Svensson)
Ja, Discovery drabbas tyvärr lätt av kräfta. Har man minsta vattensjuka marker så är den sorten bäst att undvika.
Om grundstammar brukar man säga att om en sort satt på fröstam är 100% i storlek så blir samma sort satt på A2 ca 90% så stor, på MM106 blir samma sort 70% så stor som om den satt på A2 och B9 blir 40% så stor som samma sort satt på A2.
Andra skillnader är livslängden. En sort satt på fröstam kan leva i flera hundra år, på A2 ca 100 år och på de mer svagväxande betydligt kortare - kanske 30 år.
En sort satt på B9 brukar ofta inte kunna stå utan stöd när det väl börjar ge frukt, medan en på MM106 ofta klarar det (och de andra kan man ju till och med hänga hängmatta i så småningom).
De mer svagväxande sorterna behöver inte beskäras alls så mycket som de som sitter på A2 och fröstam. En äppelsort satt på B9 kan man stamma upp så att man precis kan sitta men inte gå under den, och ett satt på MM106 kan man beskära så att man lite hukad kan gå under kronan.
e_sedell
28-03-2008, 17:08
Aj då, det hade jag faktiskt inte läst. Bra att ni sa det. Där trädet ska stå kommer det inte va speciellt fuktigt och kommer åt att blåsa endel också. Men jag har kräfta i ett annat ganska närbeläget träd och de flesta grannarna har det. Finns det någon alternativ sort med lika saftiga och goda äpplen?
Tack för upplysningarna!
Filippa är den sort som har minst benägenhet att få kräfta. Dock är den inte helt optimal på en blåsig plats för den har frukten på långa fruktskott och -spjut. Men på senare har jag sett en hel del Filippa i vindutsatta områden som klarar att hålla frukten ändå om man inte har alltför höga krav på avkastning.
Ett roligt träd är det, motsatsen till den knotighet vi annars tänker oss är växtsättet för äppelträd. Filippa utvecklas bäst som ett stamträd som får burra till sig ordentligt med alla sina fruktspjut. Blomningen är överdådig, fasta, stora, uppåtriktade blommor som behåller sin rosa nyans ganska länge vid utsprickningen. Äpplena är helt OK tycker jag, och ofta friska också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.