Jag behöver tips på lite olika, goda potatissallader ganska akut till imorgon. Recept finns ju att hämta varsom på internet, men tyvärr inte smakomdömen...
Jag funderar på att göra någon form av kall potatissallad imorgon, men utan creme fraichegegga, utan mer någon vinägrettig variant. Är det någon som har recept eller förslag?
Den här älskar jag!
Fransk potatissallad
800-1000g fast potatis eller färsk potatis (gärna pyttesmå nypotatis med skalet kvar)
1 stor röd paprika
1 purjolök
ca 1½ dl olivolja
2-3 msk balsamvinäger
3-4 msk dijonsenap (fast jag använder slotts mild och söt i glas)
2 msk timjan
salt
nymalen svartpeppar
5 msk kapris
1 knippe färsk gräslök
Skala potatisen och dela i mindre bitar. Koka den i lättsaltat vatten så den blir mjuk men har lite tuggmotstånd kvar.
Hacka paprikan i små bitar, strimla purjolöken fint.
Kör olivolja, balsamvinäger, senap och timjan i mixer till en fyllig dressing. Smaka av med salt och peppar.
Lägg den varma potatisen på ett serveringsfat och häll på dressingen. blanda väl och strö över kapris och finhackad gräslök.
Ojdå, du ville ha den kall, den här är ju tänkt att ätas varm... fast den är god kall åxå tycker jag.
CITAT (Tosan @ 21-03-2008, 23:16)

Den här älskar jag!
Fransk potatissallad
Ojdå, du ville ha den kall, den här är ju tänkt att ätas varm... fast den är god kall åxå tycker jag.
TACK!!!!!
Den kommer nu att föras vidare mellan småländska husmödrars (

)block och pärmar under namnet "Tosans potatissallad", bara så du vet, ifall du skulle stöta på det någon dag
Det kan vara bra att ha varm/ljummen potatis när man blandar, men sedan kan den gärna få stå över natten i kylen (potatissallad blir godare dagen efter).
(Reservation: jag har inte testat det här receptet själv eftersom det väckte till liv en inre Gordon Ramsay som jag inte visste att jag hade) En mattidning föreslog att skiva den råa potatisen tunt och ugnsbaka den tillsammans med skivad rödlök (225 grader cirka en kvart). Själva recept var en i negativ bemärkelse färgglad röra av många krigförande smaker, så det tänker jag inte reproducera, men reducerat till färska spenatblad och lite mild rucola, grovkrossade valnötter och tunna flarn av nån lagrad hårdost typ pecorino kanske det kan fungera.
CITAT (Grå @ 22-03-2008, 07:26)

Den kommer nu att föras vidare mellan småländska husmödrars (

)block och pärmar under namnet "Tosans potatissallad", bara så du vet, ifall du skulle stöta på det någon dag

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.