|
Full version: Passi Caerula
Måste bara visa för jag blev så glad. Förra året , min frösådda caerulas andra sommar, fick jag totalt 3 blommor och var jätteglad..Nu, har en öppnat sig och jag ser en liten rad med olika storlekar på knoppar som förhoppningsfullt kommer att blomma..om inte blåsten, som är riktigt kall, förstör dom...för vi har också fått dåligt väder helt plötsligt, men den här kan ingen ta ifrån mig [attachment=15464:DSCN6280__Small_.JPG]
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 01:27)  Måste bara visa för jag blev så glad. Förra året , min frösådda caerulas andra sommar, fick jag totalt 3 blommor och var jätteglad..Nu, har en öppnat sig och jag ser en liten rad med olika storlekar på knoppar som förhoppningsfullt kommer att blomma..om inte blåsten, som är riktigt kall, förstör dom...för vi har också fått dåligt väder helt plötsligt, men den här kan ingen ta ifrån mig [attachment=15464:DSCN6280__Small_.JPG] Vilken skönhet har du redan!!! Mina passisar vill inte blomma ännu...så jag kan njuta lite av din... håller tummarna att blåsten inte förstör knopparna!!! MVH/clivia
Tar väl lite snålskjuts här då, bara för att jämföra med en P. edulis som just har slagit ut här. [attachment=15546:passis.jpg] Det är inte mycke till blomma, men frukten är ju så mycke mer istället....
Alexander-VG-zon3
22-03-2008, 18:50
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 01:27)  Måste bara visa för jag blev så glad. Förra året , min frösådda caerulas andra sommar, fick jag totalt 3 blommor och var jätteglad..Nu, har en öppnat sig och jag ser en liten rad med olika storlekar på knoppar som förhoppningsfullt kommer att blomma..om inte blåsten, som är riktigt kall, förstör dom...för vi har också fått dåligt väder helt plötsligt, men den här kan ingen ta ifrån mig [attachment] åhh så vacker den är ,, mina är än så länge utan nåt grönt . har du den ute eller inne ,, och hur kallt har du haft i vinter som lägst ?? min jakaranda är tyvärr död , hur mår din ?
CITAT (MariaS @ 22-03-2008, 18:22)  Tar väl lite snålskjuts här då, bara för att jämföra med en P. edulis som just har slagit ut här. [attachment=15546:passis.jpg] Det är inte mycke till blomma, men frukten är ju så mycke mer istället.... Maria! Då är det inte samma som den edulis som du fick av mig, det vet jag garanterat
Tack för era svar, det känns trevligt när någon gör en kommentar om det man har satt in.. Clivia..dina kommer lite senare, men när dom väl kommer, då har du en massa som blommar under låååång tid. Och det brukar du alltid brukar dela med dig av i form av härliga bilder..Att veta att det gläder dig att min caerula äntligen verkar ha kommit igång, det värmer mig MariaS.. Det var bara roligt att du satte in en bild av din Edulis, jag har nämligen 2 samplanterade krukor =6 plantor i 3 krukor, men jag hade ingen aning om hur blommorna såg ut .. Dom är mindre än vad jag trodde att dom skulle vara..liten men naggande god.. Kan man äta frukten ?? Pollinerar du den själv, eller har du "naturlig" hjälp ?, och ha du den inne jämt? Det blev många frågor där Flaxxs...Idag har vi haft runt 13 grader, men med en kall snålblåst som kan förstöra blad...åtminstonde Hibiskusens, men Passin vet jag ju inte hur den reagerar. Jag har den ute jämt , och den har inte tappat alla bladen, men det beror kanske på att jag inte har dragit ner så mycket på vattningen, och att den står mot en södervägg...Jag har gjort en liten gles stegaktig ställning som går ut från väggen och över hela balkongens kortsida, till räcket..Den kan man fälla ner mot golvet om man vill sola lite.. Det ser lite konstigt ut på väggen, för där ser man bara 2 kala stammar med något enstaka blad..Nu har det som tur är kommit ut ett par sticklingar från den kala stammen , Jag visste inte att dom föds från stället där ett blad har suttit..så det var ju tur att jag inte klippte ner den, som jag har gjort med Edulisen.., Vi har hitintills haft en mild vinter, och min tempen någon natt har nog varit 3 vill jag minnas, annars runt 5-8, och på dagen min 9, och max har vi nog faktiskt haft 18 grader någon dag, men det normala har varit runt 13. Men...vinden har varit konstant i år...kylig dessutom, och den torkar ju ut blommorna på ett sätt man inte räknar med. Nu har det blivit kallt på nytt, och på många ställen har det snöat ordentligt. Här i BCN fattas vatten, dom säger att det ska regna, och sen blir det bara ett par droppar..om regnet inte kommer har dom sagt att hushållen kan få börja ransonera i juni, Allt kommunalt har redan dragits in på det dom kan..otäck situation faktiskt.. Usch vad tråkigt med din Jacaranda...Jag är lite bekymrd över min, bladen har blivit gulaktiga, även dom nya som just har börjat komma, dom är ljusare än vad man ser på bilden..Jag hade faktiskt tagit bilden för att visa dig den , och samtidigt fråga hur din mår, men det blev alltså för sent.. Vad hände med den?? [attachment=15547:DSCN6287.JPG]
Det är verkligen inte blomman på Passiflora edulis, jag har inte nu P. edulis men hennes blomma ser ut så här:
[attachment=15550:passiflo...s_blomma.jpg]
MVH/clivia
Ett litet PS..Dom har just sagt på TV att det har snöat ordentligt utmed kusten ca 1,5-2 mil från BCNs centrum nu på eftermiddagen...jag borde kanske veva ner markiserna för att skydda mina växter mot ev snöfall i natt
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 21:12)  Ett litet PS..Dom har just sagt på TV att det har snöat ordentligt utmed kusten ca 1,5-2 mil från BCNs centrum nu på eftermiddagen...jag borde kanske veva ner markiserna för att skydda mina växter mot ev snöfall i natt  Det skulle jag göra, Lissa, det är bättre att skydda växterna i krukor när någonting sådant kommer... MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
22-03-2008, 21:28
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 21:12)  Ett litet PS..Dom har just sagt på TV att det har snöat ordentligt utmed kusten ca 1,5-2 mil från BCNs centrum nu på eftermiddagen...jag borde kanske veva ner markiserna för att skydda mina växter mot ev snöfall i natt  växterna tål det utan problem . snö är inte skadligt för dom och i ditt klimat så smälter väl snön fort när det kommer på balkongen?? . jag hade inte skyddat från snö , tvärtom får du väldigt kallt så skyddar snön .
[quote name='lissa' date='22-03-2008, 20:54' post='797638'] Tack för era svar, det känns trevligt när någon gör en kommentar om det man har satt in.. Clivia..dina kommer lite senare, men när dom väl kommer, då har du en massa som blommar under låååång tid. Och det brukar du alltid brukar dela med dig av i form av härliga bilder..Att veta att det gläder dig att min caerula äntligen verkar ha kommit igång, det värmer mig Lissa, Tack, lissa, för dina ord  ...När din passi har kommit igång kommer den att blomma under längre tid  , jag lovar... MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
22-03-2008, 21:34
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 20:54)  Flaxxs...Idag har vi haft runt 13 grader, men med en kall snålblåst som kan förstöra blad...åtminstonde Hibiskusens, men Passin vet jag ju inte hur den reagerar. Jag har den ute jämt , och den har inte tappat alla bladen, men det beror kanske på att jag inte har dragit ner så mycket på vattningen, och att den står mot en södervägg...Jag har gjort en liten gles stegaktig ställning som går ut från väggen och över hela balkongens kortsida, till räcket..Den kan man fälla ner mot golvet om man vill sola lite.. Det ser lite konstigt ut på väggen, för där ser man bara 2 kala stammar med något enstaka blad..Nu har det som tur är kommit ut ett par sticklingar från den kala stammen , Jag visste inte att dom föds från stället där ett blad har suttit..så det var ju tur att jag inte klippte ner den, som jag har gjort med Edulisen.., Vi har hitintills haft en mild vinter, och min tempen någon natt har nog varit 3 vill jag minnas, annars runt 5-8, och på dagen min 9, och max har vi nog faktiskt haft 18 grader någon dag, men det normala har varit runt 13. Men...vinden har varit konstant i år...kylig dessutom, och den torkar ju ut blommorna på ett sätt man inte räknar med. Nu har det blivit kallt på nytt, och på många ställen har det snöat ordentligt. Här i BCN fattas vatten, dom säger att det ska regna, och sen blir det bara ett par droppar..om regnet inte kommer har dom sagt att hushållen kan få börja ransonera i juni, Allt kommunalt har redan dragits in på det dom kan..otäck situation faktiskt.. Usch vad tråkigt med din Jacaranda...Jag är lite bekymrd över min, bladen har blivit gulaktiga, även dom nya som just har börjat komma, dom är ljusare än vad man ser på bilden..Jag hade faktiskt tagit bilden för att visa dig den , och samtidigt fråga hur din mår, men det blev alltså för sent.. Vad hände med den?? [attachment=] din jakranda ser ut att må alldeles utmärkt ,, den kan tro det är höst igen och därför den är lita gul . men när värmen drar igång ordentligt så blir den grön och fin . alla nya ''rankor'' kommer där bladen har suttit . min passiflora tål blåsten hemma hos mig om sommaren . den vintern du har skulle jag vilja ha ju !! ,, hos mig har ju ett backslag som hette duga kommit in . efter att haft +10c +14c i skuggan så kommer här nu snö och frost på nätterna ( neråt -5c -9c ) . hur går det för dina plantor om det är dåligt med regn får du vattna dom då ?? för får jag bevvatnigsförbjud hos mig så får vi ju inte vattna trädgården eller tvätta bilen eller fylla på poolen men vi får använda vattnet i hushållet och där ingår ju krukväxter . jo jag tycker faktiskt det var synd att den dog ,, jag vet inte varför den dog !! kanske var det kylan eller torkade jag ut den eller vattnat jag för mycket . brukar alltid övervintra den inne +10c men den dog ändå . när jag tog in den verkade den leva än men sedan dog den . men din är frösådd ?? tänkte köpa frön och fröså en ny eller ett par nya .
Wow, vilken skillnad på blomma...Clivia, din Edulis är ju underbart vacker, jag älskar nämligen dom där långa "skägg" trådarna en del Passis har.. Nu hoppas jag ännu starkare att åtminstonde någon av mina börjar växa igen, får på vintern har den bara tappat blad. Förra året blev varje blomma 1 dag,kanske pga värmen, men den som öppnade sig igår är fortfarande, i skrivande stund perfekt..så att det är svalare vid blommning är ju helt klart en fördel. Samma hände med Freesierna, dom har blommor som har hållt sig i över 1 månad, isf nån dryg vecka... Blomman MariaS har på bilden har jag sett på bild någonstans, men vet inte var, och tänkte inte då på vilke passi det gällde..
Flaxxs..Sen jag bor i BCN har det snöat ordentligt gånger, första gången tog snön kål på 2 nyinköpta stora och fina Ficus elasticas, plus 2 andra som jag inte kommer ihåg..Antgligen la jag ficusarna på minnet just för att jag just hade lagt ut en massa pengar på dom. Snön brände bladen, men roten blev ju inte angripen alls, pga att själva jorden inte hann frysa.. Andra gången var jag ute med stora plastade pappersdukar som jag la över dom som inte fick plats innanför markisen, och då klarade sig alla. Så markiserna borde jag nog veva ner om risken för snö i stan blir allvarlig..ser på nästa nyheter för att höra vad dom säger om riskerna Jacarandan ser inte alls bra ut..färgen är nästan brandgul, och den har aldrig haft den färgen, inte ens på hösten då den började tappa sina blad, för då blev dom gulaktiga, inte "grönorange" som nu. Dom stora bladen du ser har suttit kvar hela vintern, det är bara dom i toppen som är pytte nytillväxten. Jag har nästan intryck av att dom har blivit brända...Jag ska försöka ta en bättre bild, så att du ser färgen. Och ja, den är frösådd. Har en känsla av att grobarheten är liten, för av ca 20 frön blev det 1 planta.. Det sägs att växterna med många frön i sina kapslar är lite svåra att gro, och kapseln var verkligen proppad..Synd att det är så svårt att få tag på dom...kapslarna sitter ju så högt upp att man inte når dom ens med långa stänger. En väninna såg en kapsel på marken, det är därifrån min kom, så den låga grobarheten beror kanskepå att kapseln var gammal eller så..
Alexander-VG-zon3
22-03-2008, 23:39
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 23:00)  Flaxxs..Sen jag bor i BCN har det snöat ordentligt gånger, första gången tog snön kål på 2 nyinköpta stora och fina Ficus elasticas, plus 2 andra som jag inte kommer ihåg..Antgligen la jag ficusarna på minnet just för att jag just hade lagt ut en massa pengar på dom. Snön brände bladen, men roten blev ju inte angripen alls, pga att själva jorden inte hann frysa.. Andra gången var jag ute med stora plastade pappersdukar som jag la över dom som inte fick plats innanför markisen, och då klarade sig alla. Så markiserna borde jag nog veva ner om risken för snö i stan blir allvarlig..ser på nästa nyheter för att höra vad dom säger om riskerna Jacarandan ser inte alls bra ut..färgen är nästan brandgul, och den har aldrig haft den färgen, inte ens på hösten då den började tappa sina blad, för då blev dom gulaktiga, inte "grönorange" som nu. Dom stora bladen du ser har suttit kvar hela vintern, det är bara dom i toppen som är pytte nytillväxten. Jag har nästan intryck av att dom har blivit brända...Jag ska försöka ta en bättre bild, så att du ser färgen. Och ja, den är frösådd. Har en känsla av att grobarheten är liten, för av ca 20 frön blev det 1 planta.. Det sägs att växterna med många frön i sina kapslar är lite svåra att gro, och kapseln var verkligen proppad..Synd att det är så svårt att få tag på dom...kapslarna sitter ju så högt upp att man inte når dom ens med långa stänger. En väninna såg en kapsel på marken, det är därifrån min kom, så den låga grobarheten beror kanskepå att kapseln var gammal eller så.. hmm kan det inte var att det var kallt samtidigt ?? du skrev att roten inte hann att frysa ,, kanske det var kylan som gjorde att bladen dog och inte snön . för jag har haft kentiaplam,passiflora,hibiskus,olika ficus m.f ute under snöfall alla klarade sig . men med tanke på att dom var ny inköpta så var dom väl inte härdade för ev snöfall kanske ?? ,, men det skadar inte att ta ner markisen så gör du det . kan det inte vara så då att din jakaranda har blivit utsatt för torka och stark solsken som bränt bladen ? men du kan vara lugns så länge stammen är grön och frisk , en gång tappade min jakranda alla bladen mitt i sommaren !!! blev gula och torra sedan kom nya efter ett tag igen . prova och sett den i halvskugga och håll den lagom fuktig . du får kolla upp hur den mår i framtiden om den återhämtar sig .
Ja, jag brukar ju ha markiserna nere för jämnan, men i år med alla Passis tänkte jag ha den ppe lite mer, så det ka ju ha med det att göra, men..Albizian har börjat få nytt grönt, och den gröna färgen är helt normal..å andra sidan kan det bero på att den inte har varit utsatt för samma solsken...Jag får hålla tummarna och hoppas på det bästa. All fröuppdragna växter tycker jag att man har en särskild känsla för, dom är lite mer "bebisar"
Alexander-VG-zon3
23-03-2008, 00:10
CITAT (lissa @ 23-03-2008, 00:00)  Ja, jag brukar ju ha markiserna nere för jämnan, men i år med alla Passis tänkte jag ha den ppe lite mer, så det ka ju ha med det att göra, men..Albizian har börjat få nytt grönt, och den gröna färgen är helt normal..å andra sidan kan det bero på att den inte har varit utsatt för samma solsken...Jag får hålla tummarna och hoppas på det bästa. All fröuppdragna växter tycker jag att man har en särskild känsla för, dom är lite mer "bebisar"  hur sådde du dina jakaranda ?? blev jätte sugen på att fröså en sådan ,, men sen verkar det svårt om du bara fick upp 1 . jag fick upp Caesalpinia pulcherrima och Delonix regia rätt så lätt sådde i såjord i en temp på 20-25c och ljust , kanske skulle så jakaranda på samma sätt .
Jag sådde den pa samma sätt som du säger.. Min Caesalpinia pulcherrima har säkert dött. Kommer du ihåg en post i höstas om det, att jag trodde att den hade fått för mycket regn i samband med den första kylan, jag var orolg just för att den var så ung...Jag har en pinne stående i krkan, man vet ju aldrig. När jag skrapar på stammen så är den inte direkt grön,men den får stå kvar, ibland kan det ske mirakel
Alexander-VG-zon3
23-03-2008, 13:10
CITAT (lissa @ 23-03-2008, 02:43)  Jag sådde den pa samma sätt som du säger.. Min Caesalpinia pulcherrima har säkert dött. Kommer du ihåg en post i höstas om det, att jag trodde att den hade fått för mycket regn i samband med den första kylan, jag var orolg just för att den var så ung...Jag har en pinne stående i krkan, man vet ju aldrig. När jag skrapar på stammen så är den inte direkt grön,men den får stå kvar, ibland kan det ske mirakel  åhh så synd ,, hade du bott närmare mig hade jag kunnat skicka en ny. jag har läst att den kan återkomma från rötterna , jag kanske skrev det också innan ?? vänta och se intill maj innan du kastar den . blötjord och kyla är ju ingen bra kombi . men det låter bra då ska jag skaffa frön till jakaranda och så !!
Ledsen gott folk. Det är visst bara en knopp jag har visat ännu, den har inte slagit ut än  Eftersom det är första gången den ska blomma, är det inte så lätt att veta hur det ska se ut  ÅTERKOMMER!
 Bra, då väntar vi på att få se din "riktiga" blomma.. Att vi har fått 8 grader har gjort att min blomma är inne på tredje dagen...men å andra sidan så oppnar knopparna sig inte..bara dom inte blir förstörda är det OK..
CITAT (lissa @ 23-03-2008, 19:41)   Bra, då väntar vi på att få se din "riktiga" blomma.. Att vi har fått 8 grader har gjort att min blomma är inne på tredje dagen...men å andra sidan så oppnar knopparna sig inte..bara dom inte blir förstörda är det OK..  Tre dagar, då är det verkligen ett rekord för passi...  Men knopparna kommer säkert att öppna sig fortare när varmare vädret kommer... Jag önskar dig många blommor på din passi, de är verkligen balsam för själen och fröjd för ögat när de slår ut... MVH/clivia
Ja visst, är dom..Jag trodde inte mina ögon när jag gick ut och tittde på balkongen och såg att den fortfarande var kvar, enda skillnden var att dom yttersta kronbladen har böjt sig lite mer bakåt..det är nog så kallt att den inte ens orkar stänga sig, för 8 grader för en Passi är ju i allra minsta laget, Stackars liten, jag tyckte faktiskt det var synd om den, men jag kan ju inte ta in den...Hoppas verkligen att knopparna orkar stå ut, för det var en massa utmed hela utväxten, ända ut i spetsen som fortsätter att växa ut.. Sätter in kort på dom som klarar sig....
Alexander-VG-zon3
23-03-2008, 23:36
du behöver inte orora dig ,, passiflora edulis behöver mellan +10c +15c för att bilda bra med blomknoppar . sedan själva plantan är härdig till neråt -12c men bladen kommer frysa veck vid -5c sedan återvänder den från rötterna . jag har ju en ute och så övervintrar jag mian edulis i en mörk källare som håller +10c . men mina edulis haR inte blommat än , den blåa där ute brukar göra det ,, hoppas den överlevt vintern !!
Jag har faktiskt inte oroat mig speciellt alls för Edulisen, mer över Caerulan. Mina Edulis har aldrig blommat, dom kommer in på sin tredje sommar, första räknas kanske inte eftersom det var då den blev från frö till en liten planta, förra inget, och i år har det tappat nästan alla blad, vilket inte hände förra vintern..om edulisenhar jag skrivit i en annan tråd, för denna gällde ju egentligen bara Caerulan..men det var bra att höra att det kommer att ta sig, har bara klippt ner en, så vi får se vad som händer. Hoppas att din blåa tar sig ordentligt och att den inte har blivit påverkad av kylan
Alexander-VG-zon3
24-03-2008, 11:03
den blåa samma som din har jag haft ute nu i 3vintrar tror jag .
Bra Flaxxs...då kan jag ju vara lugn, men lite konstigt är det att den inte har satt fart med tillväxten ( Edulisen talar jag alltså om) speciellt som Caerulan antagligen kommer att öppna 2 knoppar i morgon..dessutom sitter dom bredvid varandra,,så det blir nog vackert ordentligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|