Full version: frågor och bilder
lissa
Har ni någonsin sett en knopp på en hibiskus som är bladlös eftersom den inte har satt igång efter nedklippningen ?? Jag blev verkligen paff[attachment=15465:DSCN6262.JPG]

Min helt nynedklippta Edulis har fått sällskap av en början till Lupin.. Tror ni att dom kan samsas om utrymmet..??.om Edulisen tar sig förstås, den har bara ett blad kvar, för bladen som syns är en Klemais.. [attachment=15466:DSCN6298.JPG]

Den här Kalanchoen ser så söt ut med sina små utväxter..konstig Kalanchoe dessutom, så jag är inte helt säker på namnet..det kan vara annan crasa, men den ger en lång stängel med en klase underbra smala klock liknande blommor
[attachment=15467:DSCN6312.JPG]

Och när jag ändå håller på ville jag visa hur snabbt Krassen har kommit.. Det var blandade restfrön som jag pulade ner i lådan...Men, ska man nypa av den???[attachment=15468:DSCN6212.JPG]

Hoppas att någon kan hjälpa mig med något svar.. smile.gif
Ciczi
Din kalanchoe ser ut som min mamma barn blomma eller livsblad. De små skotten på bladen får väl rötter så det ser ut som bladet har skägg???

Ciczi
Lady Hamilton
CITAT (lissa @ 22-03-2008, 02:12) *
Min helt nynedklippta Edulis har fått sällskap av en början till Lupin.. Tror ni att dom kan samsas om utrymmet..??.

Lupiner brukar bli väldigt stora och har 'pålrot' så jag tror tyvärr inte att den kommer att må bra i en kruka som är mindre än stl likt en 10 l hink Själv har jag aldrig testa och haft Lupin i kruka så jag kan ha fel
lissa
Tack båda för era snabba svar...och Ciczi, jag har hat ett annat blad som också fick bebisar, men dom vissnade ner .. moder blomman ser ut såhär..och nu när vi ändå är inne på det..jag vet inte hur jag ska göra med stängeln nu när blommningen är över.. Jag har inte en aning om var man ska klippa...vet du eller någon annan hur man ska göra ??
[attachment=15549:DSCN6082.JPG]

Oj då Lady, då får jag nog ta och försöka plantera om Lupinen, på sätt och vis är det ju tur att jag just har kapat hela Edulisen, annars hade det varit omöjligt att hantera krukan öht.. Du vet inte om dom är känsliga för omplantering, typ luktärt?? Det är första gången jag har fått en Lupin..men jag har några pyttar i en egen kruka som jag har sått medvetet, så det var bra att veta att dom ska ha en djup kruka, vilken tur att du sa det där med pålroten...
thanks.gif
Lady Hamilton
Jag har bara erfarenhet av att plantera från kruka till rabatt Men det har gått bra

[attachment=15554:PICT2888.JPG]

Frö sådd planta strax innan utplanteringen
lissa
Vad fina dom ser ut..starka och stora ..men normalt planterar du väl ut dom innan dom får knoppar, eller får dom det så tidigt?? Som du ser är jag helt noll på lupiner...också tongue.gif
Idag först har jag lagt märke till att du har Passis i din signatur..jättefint tummenupp.gif
Lady Hamilton
Jag har ärligt talat bara planterat Gula doft Lupiner Annars så växer ju Lupiner ÖVERALLT här omkring Men inte Gula sleep.gif Grannarna trodde jag blivit galen när jag sådde/planterde Lupin i rabatten. Men förresten jag har ju sått fler gånger duh.gif Sådde ju plantor till mina föräldrar i Umeå och även de hann få små knoppar innan utplantering. Men du kan väll plantera ut snart eller hur? Där du bor finns väll inge "tjäle" eller?
lissa
Den lilla i Edulis krukan har alltid varit ute, och bebisarna som jag sådde tog jag ut i förrgår när dom var jättesmå, och nu vågar jag inte ta in dom, för jag tror att chocken kan bli för stor. Tror att så länge det är lite sol på dagen är det nog OK.
Lupiner är ju väldigt vackra, och egentligen påminner dom ju väldigt mycket om vissa digitalis som man betalar en massa pengar för . Lupingrupperna är ju jättefina, ni kanske inte ser det vackra i dom eftersom det finns så många , och dessutom växer dom ju vilt, men där man bara ser dom om dom har blivit sådda har dom på något vis större värde..men gräset är ju alltid grönare på andra sidan staketet..
Det är faktiskt först i år som jag tar ut alla växter redan innan dom riktiga bladen har kommit. Jag har börjat tänka..i Sverige har dom ofta 10 grader under våren, och vackrare blomsterprakt än där finns inte, så ut med dom bara..nu hoppas jag bara på att det går vägen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon