Jag har en jättetråkig fönsterlös gavelvägg som vätter mot väster. Nu skulle jag vilja ha en klätterros på den för att pigga upp. Problemet är att det är en grusgång som löper längs med huset så jag måste, om jag inte ska få ett jättejobb, plantera i en låda e dyl.
Nu till min fråga: Är det möjligt att ha en klätterros planterad i en låda? Hur stor måste den vara för att rosen ska kunna klara sig? Är det skillnad på sorterna hur de kan fungera planterade i låda? Har ni i så fall tips på någon tålig sort? Den får hemskt gärna bli JÄTTE-stor och blomma i juli när jag har semester.
Det är ett skyddat läge i zon 3.
Louise i Göteborg
11-08-2003, 09:33
Och vad händer på andra sida grusgången? Kan du inte plantera på utsidan och bygga en enkel pergola över gången? Din trista gavel kan bli den finaste promenaden i hela trägården.
Vad jag menar med enkel pergola är några stolpar fästa i marken och en överliggare mellan dem, sedan några reglar från stolpraden som fästs i fasaden.
Ingen dum idé alls faktiskt. Någon bra idé på en snabbväxande, stor klätterros som klarar skyddad zon 3 i västerläge?
Louise i Göteborg
11-08-2003, 12:20
Den som blivit finast i år är 'Blusch rambler', helt fantastisk. Annars är 'Helenea' en läcker klättrare som snart täcker en stor del av en sådan pergola. Trotjänare som 'New dawn' inte att förglömma.
Nästan vad som helst kan funka, de mer storväxta kan bre ut sig över flera sektioner och de mindre täcka bara en stolpe.
Tillsammans med roser är klematis nästan ett måste.
Ja, man kanske kunde blanda lite så att man får olika blommor - och olika blomningstider. Väggen är som sagt stor och jättetråkig så jag skulle kanske kunna göra en konstruktion av flera stolpar så det blir som en kort tunnel lixom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.