Lemonne

Mitt röda prydnadsgräs är lite blekt i färgerna och ganska torrt. Hur vet jag om det fortfarande lever?? Det är ju så svårt att se när det redan är rött. Det finns viss risk att det torkat ut under övervintringen, men njurvindan i samma kruka lever och mår bra. Någon som har något tips eller råd?
Bassam
hej
Jag tycker att säga, om du kan vänta till vädret ska bli bättre om kommer nya grenar, det betyder att de är lever, jag menar att ska vänta till April Maj månader.
Lycka till, H: Bassam
skogstroll
Ja nåt liknande hände mig förra våren, trodde helt säkert kopparstarren var stendöd och jag klippte ner den men det var nog ingen vits med det (snarare tvärtom) det kom nytt ändå till slut och det gamla hade ju nästan fått vara kvar smile.gif Jag tror det är bäst att vänta!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lemonne @ 22-03-2008, 10:29) *
Mitt röda prydnadsgräs är lite blekt i färgerna och ganska torrt. Hur vet jag om det fortfarande lever?? Det är ju så svårt att se när det redan är rött. Det finns viss risk att det torkat ut under övervintringen, men njurvindan i samma kruka lever och mår bra. Någon som har något tips eller råd?

varför har du det inne ?

för det är väl en Carex buchananii 'Red Rooster' du har ??,, och den kan du ha ute i zon 1-2 . den trivs i halv skugga till soligt läge i normal jord som dock ska vara torr om vintern . den trivs bättre ute än inne . jag hade satt ut den så fort det är frostfritt och planterat den i marken . eller om du ska ha kvar den i kruka så tar du in den när det har varit -10c då den vill ha vinterkyla ner till -10c sedan övervintra den svalt 0c +5c och sen ska den ut så fort det går .
Lemonne

Vad bra smile.gif då behöver jag inte ge upp det än!

Jag har det inomhus eftersom den stod i kruka - jag tycker det är så dekorativt wub.gif Har funderingar på att sätta ut den så småningom, så lever den så åker den nog ner i jorden i trädgården. Hoppas den kan överleva i zon II då!?

Tack för era svar allihop biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon