Nu har jag som vanligt stått och morrat och svurit när de små ynkliga frösådderna ska skolas om. Hur gör ni för att få med jorden runtom och inte skada rötterna? Tacka vet jag lobelia frön som kan bo kvar där man satte dem från början! Jag tror jag frågat det någongång tidigare men kommer inte ihåg svaren.. Vilka fler fröer låter man bo kvar i samma kruka man sådde fröna i fram till utplanteringen?
Mrs-E
22-03-2008, 11:04
Jag tar en liten kaffe sked/skaftet eller en liten planteringsskylt och lossar jorden från krukkanten samtidigt som jag drar försiktigt i bladen, har lyckats varje gång att få med rötterna hela och den lilla plantan mår bra.
Christina i Småland
23-03-2008, 16:04
Jag skolade om Ramonda myconi igår. Dom har stått och stampat i sin kruka ett bra tag. Jag trodde att dom skulle växa till sig lite, men inte. De var så små att jag fick använda en liten pincett, gick inte att ta dom med fingrarna. Petigt, men dom ser ut att ha överlevt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.