|
Jag har förhandlat lite med Classicum och är väldigt besviken på deras bemötande. Lite dumsnåla är dom nästan. Men men det är inte det vi ska prata om nu.
Det är så att jag väljer mellan två nästan likvärdiga växthus (Willab eller Classicum). Priset skiljer sig ca 3000:- (willab är den billiga) Jag får en invändig hylla som är lite djupare och jag får säkerhetsglas från willab. Av Classicum får jag istället en takstol och enligt dom en något kraftigare taknock.
Detta är mer eller mindre dom stora skillnaderna. Så är det värt att välja Classicum och inte få säkerhetsglas men däremot en takstol? Jag har läst bloggar men väldigt nöjda ägare av båda dessa växthus. Jag bor i västerås och kan väll inte påstå att jag bor på ett ställe som är utsatt när det gäller väder och blåst. Men jag skulle vilja veta från er nu, vilket tycker ni jag ska satsa på?
Kom gärna med för och mot argument. Jag behöver dom otroligt mycket. Jag är väldigt splittrad och velar fram och tillbaka!
//rbn
Chamomille
22-03-2008, 13:31
Hur stor ska du köpa? Vilken modell? Vilka priser har du fått?
Oj ja det kan ju vara bra å veta. Willab: 1st UNDERBEVATTNINGSBRICKA, 63 X 110 CM. 2-PACK 439.00 SEK 1st LÅS TILL EURO-SERRE 295.00 SEK 5st SPIRO - AUTOMATISK FÖNSTERÖPPNARE 1,475.00 SEK 2st SKUGGARDIN - 309X457 CM 2,590.00 SEK 1st HYLLRAM TILL MAXI 4, 14,1 M² - LÄNGD 457 CM 995.00 SEK 2st EXTRA FÖNSTER TILL MAXI 3+4, EXKL. SÄKERHETSGLAS 990.00 SEK 1st SOCKEL - MAXI 4, 14,1 M², 309X457 CM 1,775.00 SEK 1st MAXI 4 - 14,1 M², 4 MM SÄKERHETSGLAS, 309X457 CM (förhöjt) 17,695.00 SEK
Summa: 26,254 SEK ------------------------------------------- Classicum: Växthus Serralux (förhöjt) 1st 20729:- Sockel 2st 2445:- Taklucka 2st 1090:- Skuggväv 1st 2700:- Lucköppnare 5st 1475:- Lås 1 395:- Dessa INGÅR Bord Serralux 0,75cm 6st Takstol 1st Montageset 1st Växthusbok Summa 28,834 SEK
Hej
Jag har precis fått mitt Euro Serrre 14.1 m3 från Willab levererat. Classicum var aldrig ett alternativ för mig eftersom jag ville ha säkerhetsglas.
Då jag har en liten tjej som kommer att vara på tomten och leka och spela boll så vill jag inte riskera att hon ska göra sig illa på glasskärvor om olyckan är framme. Därför blev det ett Euro Serre.
Just nu står växthuset i garaget och jag väntar på bättre väder så att vi kan börja bygga grund och sedan montera det...
Låter som ett klokt val. Nu har jag ju inga barn att tänka på ds ået är tyvärr inget argumant som hjälper mig i valet. Men som sagt alla synpunkter och att veta vilket var alla gjorde hjälper mycket. så på så vis är det bra att se att du valde ett Euro-serre. Tack för svaret. Synd att du inte har hunnit ställa upp det så du kunnat sakt hur stabilt det känns  //rbn
Susanna
23-03-2008, 18:05
Hej!
Jag stod inför samma val förra året och valde till slut Willab. Den främsta anledningen var att jag fick 6 extra kvadratmeter till samma pris. Classicums takstol vet jag inte riktigt hur den ser ut, men till mitt EuroSerre från Willab följde det med 9 tvärribbor som stöder hela takkonstruktionen. Huset är extremt stadigt och har stått emot alla stormar som varit på österlenska slätten i vinter. Det enda trasslet med tvärribborna är att det gör det svårt att hänga upp en skuggardin i taket, men jag brukar lägga fiberduk över ribborna och det funkar bra. Växthuset är förresten 23 kvadratmeter stort. När jag har varit och tittat på Willabs utställningar har jag dock aldrig sett dessa tvärribbor monterade, så det är möjligt att det inte framkommer i deras info att de finns. Någon annan med hus från Willab som har dessa tvärribbor?
Stevick
23-03-2008, 18:06
Men man kan väl lägga till så att man får säkerhetsglas på Classicum? Det står i deras beskrivning, under "Hem / Växthus / Fristående Växthus / Serralux"...
Oj, nu blev jag lite nervös - på den här tråden verkar det ju som att alla föredrar Willab. Jag hade tänkt mig ett växthus från Classicum, men har inte beställt det än. Classicum valde jag därför att deras väggfasta Serralux passade i storlek och så tyckte jag at det var en fördel att företaget finns i närheten av var jag bor i Skåne. Men det finns kanske fler nackdelar. Finns det några som är nöjda med Classicum också?
 Skall jag råda ngn att köpa växthus fr ngn firma så skulle jag säga: Vill du ha ett stiligare hus för dyrare pengar välj Classicum. Vill du ha ett funktionellt för lite mindre pengar välj Willab. Är du extra smart, köp det på hösten då Willab i regel har 10%rabatt.
Stevick
24-03-2008, 09:47
Jag skulle nog helst vilja välja classicum, de har väldigt snygga växthus och ser väldigt bra ut.. skall ner och kolla lite vad det skiljer o så, men jag tycker det verkar som 50/50 mellan de som har willab o de som classicum.
Lady Hamilton
24-03-2008, 09:55
CITAT (GroPia @ 23-03-2008, 23:23)  ... Är du extra smart, köp det på hösten då Willab i regel har 10%rabatt....... Det brukar stå när nya katalogen kommer ut i Jan/Feb att innan ett visst datum får man 10% rabatt
Låter ju som att många är väldigt nöjda med sina Willab hus. Vad bra. När det gäller utseendet så tycker jag att willabs ser nästan exakt likadana ut som Classicums. Men jag tror er när ni säger att Classicum är lite snyggare, men nu snackar vi väl ändå växthus, så 3000:- snyggare kan det knappast va  Sedan har den som skrev att man kan välja säkerhetsglas hos Classicum rätt, men då är det ju extra pengar igen. Som sagt, jag har ingen större lust att ge dom ännu mer pengar med tanke på hur otrevligt bemött jag blev. Dom tar lite väl mycket extra betalt för sin lilla takstol tycker jag. Fortsätt gärna att svara på denna tråd, blir å beställa nästa vecka men just nu lutar det åt Willab! //rbn
Lena i Torslanda
24-03-2008, 14:14
Jag är oerhört nöjd med mitt EuroSerre. Stabilt som bara den, bor i stormiga trakter på västkusten, har inte hänt något under de tre år som jag haft det. Har valt lackat, tycker det är snyggast, med det är givetvis en smaksak. växthus.jpg
Hej Lena, tack för ditt svar. Det lutar mer och mer åt Willab, vilket ju är bra, då dom har bäst pris  Lena, vad mysig din tomt såg ut kring växthuset. Har du några sommarbilder? //Robin & Lina
Lena i Torslanda
24-03-2008, 16:39
En sommarbild men där syns inte mkt av växthuset för min Lykkefund hade ränt iväg något alldeles kopiöst. Nu är den nedsågad. lykkefund.jpg
Bra att Du väljer glas men fundera på om Du skall välja kanalplast i taken. Jag har ett Classicum Helios som jag är nöjd med men jag ångrar att jag inte valde kanalplast i taket. Det skulle underlätta på våren när jag isolerar sidorna med bubbelplast.
Att jag valde Helios berodde på att den har den bredden som jag var ute efter.
Ett tipps till. Köp så många takfönster som Du får plats med. Man kan inte ha för många vädringsfönster.
Lycka till.
Stevick
24-03-2008, 18:57
Ang. plast i taket. Om man vill använda det som uterum, tycker jag det e mysigare om man har glas i taket, då kan man ju se stjärnorna tex om man sitter där o drömmer sig bort i terasstolar o så...
Kan man använda vädringsluckor på alla fönster i taket? tror Linne på Classicum har öppna rutor hela vägen?
Öppnas rutorna antingen helt eller inget alls, eller finns det mellanlägen de kan öppna sig med också?
CITAT (Stevick @ 24-03-2008, 18:57)  Ang. plast i taket. Om man vill använda det som uterum, tycker jag det e mysigare om man har glas i taket, då kan man ju se stjärnorna tex om man sitter där o drömmer sig bort i terasstolar o så... Kan man använda vädringsluckor på alla fönster i taket? tror Linne på Classicum har öppna rutor hela vägen?
Öppnas rutorna antingen helt eller inget alls, eller finns det mellanlägen de kan öppna sig med också? Varannan ruta i taket kan bytas mot öppningsbart vädringsfönster. Du har rätt i att ha glas i taket om man skall sitta där på natten och titta upp. Om det är våruppdragning som prioriteras får man se efter stjärnorna på annat sätt. Linné öppnar en hel rad på båda sidan av taknocken. Förmodligen växthusens Rolls R.
Intressant tråd! Hej rbn!!
Jag är så nöjd med mitt Willab 14.1 kvadrat. Det har stått emot orkan (!) på vår lilla skärgårdsö så jag är säker på att det är grymt stabilt.
Nu börjar det igen!!! ;-))
skogstroll
28-03-2008, 14:42
jag är väldigt nöjd med mitt billigaste billiga Willab på 5,2 kvm. En ruta fick en spricka men det var mitt eget fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|