Kajsa
En ny Austinros från 2004, den andra rosen från Austin med svenska rötter, ( den andra Crown Princess Margareta ) Drottningen här man syftar på, Drottning Kristina 1626 - 1689, ett vänskapsförband mellan Sverige/ England firas, 350 års jubileum. Rosen är ny så den är också insnurrad i vinterväv, ingen aning om den klarar mer än zon 3 eller mer, det får åren visa ? Ska dofta myrra, bittermandel, frukt, blev ca 80 cm, ljust rosa, vitt.

Köpt förra våren, ännu oprövad

Detta var min sista Austinros, men självklart har jag beställt en del nya Austin rosor i vår.
Ni som har andra Austinrosor kan väl bara fortsätta efter mig, det finns ju en massa sorter rose.gif
mamamaggan
Tack så mycket Kajsa för din serie med Austinrosor. Jättevackra blider och bra info för den som funderar på att skaffa rosor.
Hazel
måste lägga in ett par av mina queen of sweden bilder då det är en riktig favorit enligt mig yahoo.gif jag bor i zon 1 så det kan jag inte yttra mig om men här är den frisk iaf om man tänker på vilket hemskt väder vi hade förra året! blommorna håller länge på stjälk men var ganska ömtåliga för både blåst och beröring

Anders Roslagen
Ja, den påminner om Heritage men har helt annorlunda växtsätt. Upprätt och stadigt med mörkare lite rynkade blad. Tyvärr inte i närheten av Heritages doft dock.

ewa zon 3
Tack Kajsa för dina fina Austinpresentationer rose.gif
Dom verkar trivas väldigt bra hos dig

/Ewa
Kajsa
Vackra bilder Hazel och Anders rose.gif rosor som bara klarar zon 3 kommer att frysa bort här för eller senare, man pysslar lite extra med dom nu när dom är nya första åren, men sedan får det väl gå som det går. Ändå måste jag ha lite nya, finns nog inga vackrare rosor än Austinrosorna ( och en del andra )
ewa, mamamaggan, tackar ! Visst får dom gödsel varje år men det måste till med min sandig jord.
I natt har vi haft - 10 grader, så nu återstår att se efter denna vecka vad som ska klippas ner, håller andan.
noranettan
Första gången jag såg QoS IRL var förra året på Plantmarknaden i Lindesberg. Själva blomman är stoooor och så vackert formad att jag nästan domnade av, ändå kom den inte med hem. Jag tror jag inväntar dina vinteröverlevnadsrapporter Kajsa. (jag kikar varje dag på dina fina Austinpresentationer)
AnnammA
Nykomling också för mig i somras, då hon blev krukodlad. I höstas fick hon rabattplats, så vi får se hur hon blir till sommaren...
Queen of Sw.JPG

Tack för en trevlig serie, Kajsa! rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon