Sol_blomman
22-03-2008, 14:05
Hej! Jag har några gröna växter där det finns vita ägg tror jag att det är i jorden.
Det finns massor med såna dem verkar va torkade man kan klämma sönder dem.
Några av växterna växer dåligt andra klarar sig fint.
Vad kan det va för nåt?
Kan växten dö?
Har aldrig sett nåt liknande, tacksam för svar Vänliga häsningar Sol blomman.
Loobaman
22-03-2008, 18:31
Spinnkvalster eller bladlus kanske?
Om du har ägg i krukan tycker jag att nikotinvatten är det billigaste alternativet.
lägg två cigg i ett par liter vatten över natten vattna försiktigt och vips hej då dumma löss eller kvalster.
Biologisk bekämpning är annars ett allternativ sök på nyttodjur på google så hittar du massa, billigt är det inte tyvärr
Edit, nikotin tar som bekant död på det mesta både människor djur och växter så testa på en växt du kanske tycker mindre om först, men det funkar faktiskt
Det kan också vara långtidsverkande gödsel i form av små vita kulor eller perlit som blandas i jorden för att hålla fukten bättre.
Det kan vara svårt att avgöra då det ser ut som ägg. Om du inte ser någon ohyra tror jag det är som jag skriver.
Åsa, mälardalen zon 2
22-03-2008, 20:18
Jag gissar att det är Perlit för det är ganska vanligt att man blandar i jorden till gröna växter. Perlit är en vulkansten som man upphettar så den poppar upp som vita små popcorn. Den gör jorden syrerik och porös för växtens rötter.
jord med perlit
Var det inte tobaksrelaterad bekämpning man skulle vara försiktig med, då en viss virussjukdom var överrepresenterad hos tobaksplantan? Har för mig att jag läst det, "finns inga genvägar"...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.