Gunilla T
22-03-2008, 15:39
Ett av de vanligaste uttrycken i vårt dagliga tal måste onekligen vara "det är ju sjukt"
Praktiskt taget varje dag kan man höra detta uttryck när människor samtalar eller blir intervjuade i media eller för den delen skriver i forum.
Varför säger vi så?
*Stintan*
22-03-2008, 15:44
Det beror väl kanske på i vilket sammanhang man säger så. Har du någon egen teori?
För att det är et "modeord" just nu kanske, användes mest av ungdomar i början men sprider sig nu även i högre åldersgrupper.
Samma fenomen med uttrycket "Eller hur" när det kom.
Efter ett tag vänjer man sig och tycker att det låter helt okej när någon säger t.ex. att "det var en helt sjukt bra film"...
"precis"
Numera är ju allt sjukt roligt, sjukt bra osv. Ja det går ju mode i uttrycken och de används då både där det passar och inte passar så bra.
henriks
22-03-2008, 15:47
CITAT (Gunilla T @ 22-03-2008, 15:39)

Ett av de vanligaste uttrycken i vårt dagliga tal måste onekligen vara "det är ju sjukt"
Praktiskt taget varje dag kan man höra detta uttryck när människor samtalar eller blir intervjuade i media eller för den delen skriver i forum.
Varför säger vi så?
Kanske kan bero på att det är mycket som är sjukt?
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 15:47)

Kanske kan bero på att det är mycket som är sjukt?

Ja....det har du rätt i. Kanske det är så......i denna sjuka värld.
skogstroll
22-03-2008, 15:49
fett sjukt
Gunilla T
22-03-2008, 16:17
CITAT (Stintan43 @ 22-03-2008, 15:44)

Det beror väl kanske på i vilket sammanhang man säger så. Har du någon egen teori?
Säkert är det så som någon skrev att ungdomarna började använda det som någon sorts modeord men jag tycker att vuxna människor använder det i andra sammanhang.
Flera år sedan jag började reagera över uttrycket och använder det aldrig själv.
När jag hör vuxna använda det är det ofta i sammanhang som framstår som obegripliga - säger vi att något eller någon "är sjuk" när vi inte riktigt förstår och om man då sätter stämpeln "sjuk" så blir det plötsligt begripligt och därmed hanterbart?
Jag sitter inte inne med svaret...har bara funderat..
Sjukt måste ju stå i någon sorts motsatsförhållande till normalt eller...?
Jag har ofta tänkt vad det är som "suger"när någonting inte är bra?
Kan någon förklara det för mej eller är det lika obegripligt för er.
skogstroll
22-03-2008, 16:29
tja då får man fundera över varför de börjat med det utomlands som "sucks" antar jag... hm får undersöka det tror jag
CITAT (skogstroll @ 22-03-2008, 16:29)

tja då får man fundera över varför de börjat med det utomlands som "sucks" antar jag... hm får undersöka det tror jag
Jo visst måste det vara så, i USA kan man vara en "sucker" och det är väl inget positivt epitet, följdaktligen så kan man säga om sånt som inte är riktigt ok att det "sucks" och därför suger det här hos oss...
Tror inte att jag använder "sjukt" .. inte vad jag vet iaf.
Hur dumt låter det inte att säga att något är sjukt bra
Hur kan sjukt vara bra?
Något jag också funderar över är ... om man säger så
det hör man på radio och teve dagligen.
Hur säger man annars ... undrar jag?
Jag använder uttrycket "det är ju helt sjukt" om något som är - helt sjukt. Ett system t.ex, eller en åsikt.
Däremot uttrycket att något är "sjukt bra" använder jag inte alls. Ungarna använder det, och så de som är i min ålder som försöker vara lite "hippa".
Vi förgrämda skogseremiter har inget behov av att vara hippa så det kan ju vara en förklaring till varför det inte används...
Alphaville
22-03-2008, 19:05
"Liksom" är väl ett ord som förekommer ofta.
zaaritha
22-03-2008, 21:06
Jag säjer så, när nå`t verkligen är otäckt!
Som detta med de mördade barnen--det ÄR sjukt o fruktansvärt!
Lemonne
23-03-2008, 00:37
De förstärkningsord som växer fram ur det svenska språket kan ofta få lite märkliga vändningar... som t.ex. skitgott (skit är väl inte gott) och jätteliten (jätte är ju stort). Själv säger jag ofta att något är grymt bra, fastän det kan bli lite märkligt om man ska se till ordets egentliga betydelse. Visst är det spännande, vårt språks fantastiska utveckling!?
Calypso_bulbosa
23-03-2008, 00:46
Angående motsatsord,har jag reagerat på uttryck i stil med ; äckligt gott , snuskigt gott osv

Sånt tycker iallafall inte JAG är kul att få till svar,om man frågat om maten smakade bra
Hittade
denna blogg när jag sökte på orden: liksom+typ+sjukt+fett

*jösses*
CITAT (Boxer @ 23-03-2008, 10:10)

Hittade
denna blogg när jag sökte på orden: liksom+typ+sjukt+fett

*jösses*
Jag vet inte ens vad man kan säga om den bloggen, det måste vara ett skämt.
CITAT (Anic @ 23-03-2008, 11:14)

Jag vet inte ens vad man kan säga om den bloggen, det måste vara ett skämt.
Ja, det var liksom fett sjukt!
CITAT (Boxer @ 23-03-2008, 12:40)

Ja, det var liksom fett sjukt!

fett sjukt soft
Lemonne
23-03-2008, 13:10
grymt sjukt alltså men fett ändå
Anna-Karin Lundberg
23-03-2008, 17:27
Om jag säger att något är "helt sjukt" så är jag upprörd och menar ungefär "befängt" som enligt ordboken betyder "löjlig, tokig, orimlig".
Vet inte varifrån det kommer - jag brukar vara lite försiktig med nya ord och framför allt med "kraft-ord"...
För mig känns det som ett modernare "befängt" eller orimligt".
Det finns två andra ord jag hakat upp mig på. Jag hörde ett program på TV om hundar som tränades för hörselskadade, på engelska kallades de "hearing dogs" men det översattes till "dövhundar". Varför inte "hörselhundar"?
Och det förfärliga begreppet "hedersmord" - det handlar väl om "vanheder"?
och?.....................(används också ofta) För det mesta i ett överlägset tonfall. Jag tror det är meningen att man ska känna sej sjukt dum, liksom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.