Full version: Vinddruvssticklingar
juddan
Jag har hört en grej som verkar otrolig; att man kan ta en vinddruvsklase, ta kvisten från klasen, och sedan på något sätt få den att få rötter. Det verkar otroligt, men jag är super sugen, och har försökt flera gånger utan något som helst tecken på att det skulle fungera. Det verkar ju roligt, för endel vinddruvssorter som finns i mataffärerna är ju så goda så det är inte sant, och det vore ju roligt att ha en sån planta i rummet, men jag förstår inte hur man skulle gå tillväga. Är det någon som har erfarenhet av vinddruvsförökning som har något tips, verkar det helt otänkbart att man skulle få rötter på en vinddruvsklase? Jag är tacksam för alla svar! /Judit
Kee
Är det inte lite väl svårt att odla vindruvor inomhus då de ska övervintra svalt?

bara en fundering...
RibesRubusVitis
Visst kan du göra exakt så, om du hittar en lite grövre, förvedad bit på klasen. Men de sorter som säljs i butiken kommer inte att hinna mogna i svenskt klimat, inte ens inomhus. Därtill behövs härdigare varianter som förutom att klara vintrar hinner mogna med färre s k "graddagar" än i vinodlande länder.
Jag har ibland rotat kvistar från butiken, men måste ta in dem på vintern. Några druvor har det inte blivitl
juddan
Vad kul att jag fått svar! Så det kan alltså bli rötter på en vinddruvskvist? Häfftigt, är det bara att sätta ned kvisten i jorden?
Men det var ju lite tråkigt med klimatfrågan, om man har ett växthus som är uppvärmt vintertid, fungerar det ändå inte med sorterna man köper i butikerna då?
RibesRubusVitis
Här lite tips om hur man rotar sticklingar. Följ länken

http://www.bunchgrapes.com/cuttings.html

Det räcker tyvärr inte med ett uppvärmt växthus. Alla vinrankor är solfångare som omvandlar solljus till socker; poängen är alltså att "optimera sockerfabriken" som det stod på de danska vinodlarnas hemsida. Därför rekommenderar jag verkligen andra sorter som klarar sig med det nordiska solskenet.
juddan
Haha, okej, tack så jätte mycket för svaren. Jag får ta och fixa någon köldtålig sort. Och förresten, vilken otroligt bra sida om vinddruvssticklingar! Jag kanske kan sno en kvist av nån istället för att köpa en planta själv smile.gif /Judit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon