Viburnum
22-03-2008, 16:10
Jag har köpt Mangold ´Bright Lights´ifrån UK , Thompson & Morgan. Undrar nu om jag skall så dem på friland, eller behöver jag förgro dem?
marskattan
22-03-2008, 18:27
Friland... kort och enkelt svar *ler*
Åsa, mälardalen zon 2
22-03-2008, 20:30
Japp friland går bra men vänta tills det är +8-10C i marken mangold kan stocklöpa ifall man sår dem i kall jord, Bright Lights är dock en ganska säker sort den brukar sällan stocklöpa (tyvärr överlever den sällan vintern här hos mig som de flesta andra sorter gör, jag brukar kunna skörda av de gamla plantorna april-juni när de börjar gå upp i stock river jag bort dem men då har ofta de nya plantorna satt fart)
Mangoldfrön har ganska lång hållbarhet en 4-5år brukar iallafall grobarheten vara riktigt bra så man måste inte så hela påsen, jag brukar så ca 1m av varje sort och jag brukar ofta ha en 3-4sorters mangold och detta räcker långt, det blir mer mangold än man äter.
astrantia
23-03-2008, 13:25
Bright Lights är underbar. Du har en härlig skörd att se fram emot.
Och sååå vacker!
skogstroll
23-03-2008, 13:40
ja jag har den i kallväxthuset fortfarande med fina blad!
Åsa, mälardalen zon 2
23-03-2008, 13:43
+ Det finns sorterade färger att köpa av denna sort numera ex. sorten Bright yellow F1 ifall man gillar de med gula bladskaft bäst. Bright lights är en ganska vanlig sort numera och jag tror faktiskt att det är billigare att köpa den från ex. Runåbergs eller impecta än att skicka efter från england man får ju betala ganska många kronor för ett pund numera. Även sorten rainbow är ju läcker den är ganska snarlika bright lights men färgerna kanske är något blaskigare.
Något jag tycker är kul är att det har kommit ganska många sorters mangold i fröfirmornas utbud under senare år ex. runåbergs har 12 olika slags mangold ex. sorten Five colour som inte är en F1 hybrid som är ett alternativ för de som vill ha något liknande Bright Lights men inte vill odla hybrider. Tyvärr har de inte Gelber schnittmangold som jag gillar den har ofta inte så bra grobarhet den sorten men bladen är tunna = de funkar även bra att blanda ner råa i sallad även när de blivit lite större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.