Full version: meloner
jannika
köpte en melon och tog fröer från den. det var en Galia. tänkte nu så dem och hoppas på råd från er...

när sår jag dem? de ska väl inte planteras ut, utan hållas inomhus? alt. i ett varmt växthus. gurkor ska ju annars sås ganska sent för värmens skull, men eftersom melonerna ska hållas inomhus måste jag väl kunna så dem nu, eller?

hur gör ni? ngt annat att tänka på, eller bara köra på med plantjord, gott om vatten, gott om ljus och gott om värme? låter som det blir meloner av det. wink.gif det blir väl som ett klätterväxt? kan man få den att gå runt ett fönster?
gammelnalle
Har själv ingen erfarenhet...
men
CITAT
AV sånt som man kan hitta på typ ICA så kan det vara värt att pröva physalis, litchi, passionsfrukt, papaya, chili, melon. Tja allt som har frön och kärnor, men nämnda har jag lyckats bra med.

http://www.blomsterlandet.se/wpc/forums/Pr...spx?PostID=1505

b
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska odla bara för skojs skull och inte bryr dig om du får några ätliga frukter kan du så frön du pillat ut från en frukt. Melonerna som ligger i butiken är ofta F1 hybrider = de är inte fröäkta så det är inte säkert att frukten på plantorna (ifall det blir någon) blir lika den frukten du tog plantorna från. +De sorterna du köper i handeln nu denna årstid är ju inte anpassade för odling i svenskt klimat ofta har de alltför lång utvecklingstid för att hinna utveckla mogna frukter + ofta kräver de mera värme än vi normalt har under sommaren.

Det finns sorter som är mer lämpade för odling i hobbyväxthus eller vid en varm husvägg i sverige ex. dessa sorter

Jenny Lind (76 dagar)

Sweet Granit (70 dagar)

Charentais (80 dagar)

Melon sås inomhus ca 5v innan utplantering och melon gillar inte temperaturer under +15 så det dröjer flera månader tills man kan plantera ut melon, troligtvis sår inte jag mina Jenny Lind förren i början av maj (och jag har kallväxthus). Melon brukar inte må bra av att odlas i bostadsmiljö någon längre tid de brukar bli ganska sjukliga och mottagliga för skadegörare ifall man sår dem för tidigt.
Åsa zon 6
Jag (läs, min femårige son,) sådde kärnor från en Galiamelon i februari, tror jag det var. Han tycker det är så kul med frön så vi stoppade ner några i tre krukor. Nu har vi fem melonplantor varav en av dem har blommat och vi har lekt humlor. (pollinerat med en pensel alltså! laugh.gif ) Det går med andra ord alldeles utmärkt. Vad det blir, om det blir, för melon har jag ingen aning om, men vi tycker det är lika spännande allihop att se resultatet.

"Att alltid vara en smula barn
är att vara verkligt vuxen"
Åsa, mälardalen zon 2
Har du redan fått honblommor????? Melon brukar inte vara så villiga att sätta honblommor förren efter ett bra tag.
jannika
ja, det var väl lite skilda meningar. :g men jag provar!
hur vet man vilken som är hon- eller han-blomma?
det kan väl åtminstone inte bli giftiga frukter???

Åsa, zon 6, har ni melonen inomhus eller i växthus? tänkte att om den får bo välventilerat och varmt, så kanske den klarar sig bättre och längre...

övervintrar man dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Honblommorna har en liten frukt bakom blomman och de brukar inte komma förren plantan är ganska stor och klimatet är det rätta (= det ska vara rätt ljusstyrka, längd på dag, temperatur, luftfuktighet).

Nej det blir inga giftiga frukter på melon.

Melon är en ettårig växt som odlas under odlingssäsongen sedan slängs den, den brukar inte övervintra ens inomhus (inomhusklimatet mår inte melon bra av någon längre tid vi har inte så hög luftfuktighet som melon vill ha).

Åsa zon 6
Kära nån... finns det han- och honblommor också. Blommor har vi, men jag har inte kollat könet a0a.gif . Hur gör man förresten det? Vi kanske har pollinerat hanblommor med varandra. slap.gif Vi har våra plantor i vanlig blomjord under tilläggsbelysning i vanlig rumstemperatur. Den största plantan är nu ca 20 cm hög och klättrar kring en vanlig blompinne. Jag är som synes ingen van melonodlare men någon gång ska ju vara den första. Fråga mig inte var jag har tänkt att ha dem sedan för mitt nyinköpta växthus ligger ouppackat i garaget ännu, och lär ligga där ett par månader till. Det kanske blir en spännande följetong det här!
Tosan
CITAT (Åsa zon 6 @ 23-03-2008, 21:48) *
Kära nån... finns det han- och honblommor också. Blommor har vi, men jag har inte kollat könet a0a.gif . Hur gör man förresten det? Vi kanske har pollinerat hanblommor med varandra. slap.gif Vi har våra plantor i vanlig blomjord under tilläggsbelysning i vanlig rumstemperatur. Den största plantan är nu ca 20 cm hög och klättrar kring en vanlig blompinne. Jag är som synes ingen van melonodlare men någon gång ska ju vara den första. Fråga mig inte var jag har tänkt att ha dem sedan för mitt nyinköpta växthus ligger ouppackat i garaget ännu, och lär ligga där ett par månader till. Det kanske blir en spännande följetong det här!

Honblomman brukar ha en liten knöl bakom sig (fruktämne)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon