Marita i Vasa
Nu börjar det bli trångt om plats för alla fröplantor! En del har redan skolats om och mera väntar på utskolning. Som vanligt blir det svårt att få plats med allt! g.gif Men.... finns det hjärterum så finns det stjärterum! a0a.gif

[attachment=15541:2008_22.3_f.jpg]

Mera foton finns i album "frösådder 2008".
Marita.

Krolliljan
Så härligt det ser ut. tummenupp.gif Själv har jag ingen möjlighet att så inne. Jag väntar på bättre väder, då åker miniväxthusen fram utomhus.
Helen i Piteå Zon 5
Var in och kollade i ditt album 'frösådder' smile.gif jag förstår att du börjar ha ont om plats biggrin.gif du har ju määängder! biggrin.gif
Mrs-E
Hej

Rhododendron såg jag att du hade masssssssor, hur tar du fröer, jag har ett par vackra buskar hemma som jag vill ta frö ifrån. Och hur gör du sedan, torkar fröerna? ÄÄh vill veta allt ju hur man handskas med rhododendron. biggrin.gif
mvh Mrs-E
Marita i Vasa
Hej Mrs-E! Jag har en egen "trädgårdsmästare" som sköter detta och enl. honom ska fröna tas så sent som möjligt. De bör få mogna på busken och tas just när de ska öppna sig. Sedan sår man genast i rumstemperatur eller så snabbt som möjligt i torv. Sås ytligt. De gror lätt. Fröna små och man får lätt en frösådd som ser ut som smörgåskrasse. Läs mera om frösådd på rododendronsällskapets hemsida. Lycka till! Marita.
Mrs-E
Tack snälla för hjälpen och ska genast läsa på deras hemsida! KUL thanks.gif
Kee
Jag börjar få problem med att en del av sådderna håller på växa ur sina krukor och var tänkt att omskolas lagom till utflytten på balkongen. Men så fick vi vinter för första gången den här säsongen så det är ju inte aktuellt med utflytt än. Lär ta itu med omskolningen ändå så inte de inte har ihjäl varandra i trängseln.
Lemonne

Tittade på dina bilder i albumet ohmy.gif Det är ju galet mycket wub.gif
Anki V
CITAT (Marita i Vasa @ 22-03-2008, 21:05) *
Fröna små och man får lätt en frösådd som ser ut som smörgåskrasse. Läs mera om frösådd på rododendronsällskapets hemsida.

Menar du så här ohmy.gif

[attachment=15577:roddar__Large_.jpg]

Detta ska jag försöka ta hand om idag....men var får man finsållad tall eller granförna ifrån nu när det ligger snö och is i skogen confused.gif . Skulle jag kunna finklippa vitmossa och blanda i torven?

/Anki
Marita i Vasa
Just så! tummenupp.gif
När man skolar ut i gran och tallbarrsföna så får man den svampkultur som rododendron behöver. Vi hade inte heller rätt skolningsjord utan har använt torv blandat med sand. " Jorden" bör vara finfördelad. När plantor etablerat sig ger vi dem svag näringstillförsel. De har vuxit bra och ser fina ut. Vi har mer än 1000 småplant av rododendron. Var ska vi få plats för dem? Vi får nog försöka prångla ut dem på alla vänner och bekanta. Kasta dem kan man inte bara göra.
Marita.
Anki V
Tack, då vet jag hur jag ska göra. thanks.gif

Jag har en sådd Bruckenthalia apiculifolia, axljung som står lika tätt i sålådan....kan jag göra på samma sätt med den?

/Anki
Marita i Vasa
Vi känner inte till axljungen men den är ju också en surjordsväxt så varför inte prova. Om du har många småplantor så prova bara på en del. Marita.
Mrs-E
Jag köper gärna någon/några rhododendron om du vill ha nya hem.
Förstår nu varför min ena rhododendron är så vacker, den står 10 m från gran häcken............ wub.gif
*Humlan*
Och så tyckte jag att jag nog har sått lite väl mycket i år.... rolleyes.gif Det tycker jag inte längre efter att jag kikat i ditt album! Jag ligger hästlängder ifrån!!!!! giggle.gif Jag gissar att alla dina nära och kära kommer att få rhoddisar i present när dom bjuder på middag?
Marita i Vasa
Tack för tipset! thanks.gif Inte illa att vara självförsörjande på värdinnepresenter när man är bortbjuden! bravo.gif Marita.
Anki V
Jag läste att den jag sådde (Rododendron brachycarpum)ska ta 10-15 år på sig innan den blommar....Kan det verkligen stämma? I så fall får jag försöka skaffa mig ett bättre tålamod.

Än så länge så se de fina ut i utplanteringslådan och i den lilla sålådan märks det inte att ett ganska stort antal har försvunnit.

/Anki
Lisapo
Ursäkta en dum fråga. Vad är finsållad tall eller granförna?
Marita i Vasa
Det finns inga dumma frågor!
Tall och granförna är jord som finns under tallar och granar och som består utav förmultnade barr från träden! I denna jord finns det mikroliv och svampar som rododendron växer bäst i. Har man gran eller tall med naturlig blåbärsskog så kan man med fördel plantera rododendron mellan träden. Förrutom rätt jord ger även barrträden skugga åt rododendron som är speciellt känsliga för vårvintersol.
Marita.
Lisapo
Tack för infon. Ska gå ut i skogen när snön försvunnit och ta lite och lägga till mina rododenron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon