Hur ser Ullöss ut och hur bekämpar man dem. Fick en fråga från en väninna om detta. Hon hade vita "pluppar" på bladen på en stooor Hoya. Kan det vara ullöss eller är det något annat elände???????????????????????????
Namnet beskriver rätt väl: de vuxna ser ut som vita hårtofsar, klart och tydligt synliga. Yngre har inte utvecklat "ullen" ännu och ser ungefär ut som pyttesmå gråsuggor.
-jb-
Hej
Jag tycker att skriva lite om ullöss
De ser ut så
Vad gör de Ullöss suger växtsaft från plantorna. Vid raftiga angrepp avstannar plantans tillväxt, bladen blir gula och faller av. Ullössen producerar honungsdagg, men i betydligt mindre
Beskriva dem: Ullöss tillhör familjen sköldlöss, men saknar sköld. Honan är 3-4 mm lång, hanen ca 1 mm. Kroppen är täckt av vax, som kan vara ulligt. Från de fullbildade djurens sidor och bakkropp sticker vaxstrålar ut. Lederna är tydligt markerade som tvärgående streck på ryggen. Ägg och larver ligger skyddade under vaxtrådarna.
TT bli fri från dem:
1- När du köper nya växter titta noga att de fri från ullöss
2- Ta bort alla ullöss som du såg.
3- Torka ullöss med svampen eller trasa som doppat i 5procent såplösning efter ska du spruta såpspritlösning 3 procent.
4- Du kan också använda ett pyretrumpreparat. Upprepa besprutningen 5-6 gånger med 7-10 dagars mellanrum. Gör rent ytterkruka samt fönsterbräda och fönster eller andra ytor där växten stått. Kraftigt angripna plantor bör kastas liksom plantor med rotlöss.
Biologisk bekämpning är skalbaggen Cryptolaemus montrouzieri som äter ullöss.
Lycka till, H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
23-03-2008, 10:06
Ullöss är ganska svåra att bli av med så ifall Hoyan har ullöss skulle jag nog slänga den, är det arvegods el. dyl. så man vill bevara av sentimentala skäl kan man ju satsa på att testa bekämpa men det är alltid risk de kommer tillbaka de sitter ju ofta även på rötterna. Ett alternativ är ju att ta sticklingar som man tvättar rena med såpsprit innan man sticker dem i såjord och placerar i ett rum där det inte finns ullöss, när man ser att sticklingarna tar sig slänger man den sjuka moderplantan och sanerar fönstret där den stått.
Har haft datahaveri ett bra tag därför har jag inte hängt med på era svar förrän nu. De ser inte ut som hårtussar utan snarare som klumpat tvätt medel i små "pluppar" om ni förstår vad jag menar. Hoppas på att det kan vara något annat än ullöss då för Åsas prognos var ju inte så munter vad gäller dessa
Chamomille
02-04-2008, 01:59
Jag tittade i min blombok och det låter exakt och ser ut som ullöss enligt din beskrivning. Läs Bassams inlägg - det står lika i min bok. Det ska alltså gå att bota.
Sök på google.se på ullöss och tryck sedan på bilder högst upp på sidan. Där finns bilder på ullös.
hej
jag tycker attskicka till er ullössbilden
Lycka till, H:Bassam
Men tviii vad äckliga de såg ut. Tycker inte hennes ser så gråbrunaktiga ut utan mer som ihopklumpat tvättmedel och vitare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.