Hum
Detta är en mer speciell fråga: vet någon bra knep på att få bort ullöss från suckulenter?? Jag har ullöss på paradisträd och aloe, de suger upp vatten så långsamt att provadopinnar inte är till någon nytta, och "manuell" borttagning med sprit har varit pågående kamp i ett par år redan.

-jb-
mojan
För några år sedan hade jag ullöss och det spred sig från växt till växt. Hopplöst att behandla. Mitt råd om mna upptäcker ullöss är att snabbt göra sig av med växten för att stoppa en spridning.
Bassam
Hej
jag tycker att skriva lite informationen som jag hoppas att de ska hjälpa dig:
Plocka bort alla synliga löss med pincett. Du kan också torka bort dem med svamp eller trasa som doppats i såplösning (5%). Spruta därefter hela växten noggrant med såpspritlösning (3%). Lösningen kan ge skador på vissa växter.

Du kan också använda ett pyretrumpreparat. Upprepa besprutningen 5-6 gånger med 7-10 dagars mellanrum. Gör rent ytterkruka samt fönsterbräda och fönster eller andra ytor där växten stått. Kraftigt angripna plantor bör kastas liksom plantor med rotlöss.

Biologisk bekämpning är möjlig med skalbaggen Cryptolaemus montrouzieri som äter ullöss.
lycka till,H:Bassam
sqrulan
Men stackare dej dom är nästan omöjliga att få bort!Jag fick kasta massor av kaktusar
tillslut,hur jag än gjorde så kom dom tillbaks.Jag plockade en och en,jag tvättade med
allt möjligt som gick att köpa,bytte jord men icket att dom gick att få bort.
Mitt råd är att kasta växterna som har eländet!Tyvärr!!! no.gif
Anna i Åkarp
Jag fick ett gruvligt ullusangrepp på min jättestora hoya för några år sedan men lyckades klara livhanken på den. Den var upplindad på en båge och det gick bara inte att komma åt alla lössen inne bland grenar och blad, så jag var tvungen att kapa ner den helt. Den fick bara stammen och ett par tillväxtpunkter kvar, resten klipptes bort. (Maken fick klippa, jag klarade det inte.)

Sen bytte jag jorden och sprejade hela stubben + jorden + krukan med Radar, ställde hela rasket i en plastpåse och knöt åt så att medlet inte kunde dunsta/blåsa iväg. Den fick stå på balkongen någon vecka (sommar) med plastpåsen på. Minns inte om jag sprejade den igen, det kan tänkas.

Efter en vecka i exil fick den stackars hoyan komma in och bli lite ompysslad - och noggrant övervakad och sprejad vid minsta misstanke om ullöss. Det tog någon månad eller så och sen började det komma nya blad och grenar från stubben. Och nu är den frisk och fin igen.

Men, Radar och en tät plastpåse över växten i några dagar funkade för mig. Det kan vara värt att prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon