|
Full version: En annan tråd.
Chamomille
22-03-2008, 20:43
Inspiration önskas. Jag är ibland trött på "vanlig" frukost såsom smörgås t.ex. Vad äter ni??
Lena i Torslanda
22-03-2008, 20:49
Sedan flera år tillbaka så gör jag egen müssli efter recept i Annas kokbok. Från att tidigare varit müsslihatare har jag nu blivit oerhört beroende av denna goda och nyttiga frukost. Varje söndag gör jag en ny omgång som räcker hela vecka åt maken och mig. Tar 30 minuter i anspråk. Jag äter den med ekologisk naturell yoghurt och en liten klick svartvinbärssylt.
Någon gång i veckan äter jag lite mindre kolhydrater och gör då frukost med stekt bacon och äggröra. Inte fy skam det heller. Man är mätt länge efter en sådan frukost.
Jag äter havregrynsgröt med fibrer varje morgon det tycker min mage om dels för fibrerna dels för havreslemmet jag har i blåbär som jag tinar upp sen blir det skinkmacka eller kokt ägg ,har hållt det i ja jag vet faktiskt hur länge men jag har inte tröttnat.
Chamomille
22-03-2008, 21:00
Det receptet ska jag kolla upp. Jag har hennes kokbok. Gjorde föresten själv en mysli från recept ur en gi-bok. Skall rostas i ugn med honung. Den är jättegod. Fast jag tröttnar på att äta samma frukost varje dag...
Alphaville
22-03-2008, 21:02
På vardagar: te, yoghurt (för tillfället hjortronsmak) apelsinjuice och en smörgås. På helgerna när jag har mer tid kan det bli havregrynsgröt med en klick hallonsylt + ovanstående. Det står man sig länge på.
Jahaaa... nu fattar jag vinken. Jo förstår du... *host* ... jag äter örtplättar till frukost. Smet: 3 ägg en halv näve socker en kupad handflata salt ca 1 tsk bakpulver varva sedan med mjölk och mjöl så att du får en lagom go', tjock smet i den mängd du vill ha - jag brukar dra runt 1,5 liter mjölk, men jag älskar allt vad pannkakor och plättar heter. Örtblandning: Timjan, citronmeliss, mynta, svart vinbärsblad, persilja och gräslök. Finklipp alltsammans med sax i en bunke, dofta och smaka så att det inte smakar konstigt (för mycket av en sort) Häll i örtblandningen i smeten och stek i plättlagg i olivolja. Ps. Det är svårt att skriva med fingrarna korsade, för jag är en mackmarodör till frukost egentligen. Kaffe, mackor och ett kokt ägg, sedan är jag redo att anfalla världen. Plättarna var supergoda idag, och jag tror faktiskt jag ska gå och hämta några överblivna att mumsa på nu
Alphaville
22-03-2008, 21:15
CITAT (Grå @ 22-03-2008, 21:03)  Örtblandning: Timjan, citronmeliss, mynta, svart vinbärsblad, persilja och gräslök. Finklipp alltsammans med sax i en bunke, dofta och smaka så att det inte smakar konstigt (för mycket av en sort)
Häll i örtblandningen i smeten och stek i plättlagg i olivolja. Den blandningen ska jag pröva någon gång när jag försöker mig på pannkakor. Känner mig lite sugen...
Chamomille
22-03-2008, 21:18
CITAT (Grå @ 22-03-2008, 21:03)  Jahaaa... nu fattar jag vinken. Jo förstår du... *host* ... jag äter örtplättar till frukost. Smet: 3 ägg en halv näve socker en kupad handflata salt ca 1 tsk bakpulver varva sedan med mjölk och mjöl så att du får en lagom go', tjock smet i den mängd du vill ha - jag brukar dra runt 1,5 liter mjölk, men jag älskar allt vad pannkakor och plättar heter. Örtblandning: Timjan, citronmeliss, mynta, svart vinbärsblad, persilja och gräslök. Finklipp alltsammans med sax i en bunke, dofta och smaka så att det inte smakar konstigt (för mycket av en sort) Häll i örtblandningen i smeten och stek i plättlagg i olivolja. Ps. Det är svårt att skriva med fingrarna korsade, för jag är en mackmarodör till frukost egentligen. Kaffe, mackor och ett kokt ägg, sedan är jag redo att anfalla världen. Plättarna var supergoda idag, och jag tror faktiskt jag ska gå och hämta några överblivna att mumsa på nu  Men du...  Skare va så mycke salt? Jag har stora händer jag
Åsa, mälardalen zon 2
22-03-2008, 21:20
Mild naturell yoghurt 3% + hemgjord rostad müsli (havregryn, rågflingor, nötter, torkade frukter (katrinplommon och aprikoser oftast), psylliumfrö + kanel och kardemumma), inga sötningsmedel mer än de torkade frukterna + en kopp kaffe.
Chamomille
22-03-2008, 21:41
Vilka bra tips ni har. Tack. Själv åt vi (som jag skrev i en annan tråd) en hemgjord tunnbrödrulle till frukost igår. Sånt e smaskens en "söndagsmorgon" Har ni inget annorlunda som ni äter en söndagsmorgon? Eller är det bara vi som är knäppa
Piccante
22-03-2008, 21:49
Äter helst lite till frukost  annars är det havregrynsgröt på vintern (inte varm frukost på sommaren) naturell yoghurt med naturella bär är en favorit annars. Köper frysta bär och tinar i kylen över kvällen, godare än sylt på yoghurt och gröt. Torkad, hackadfrukt är gott till oxå.
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 21:41)  Vilka bra tips ni har. Tack. Själv åt vi (som jag skrev i en annan tråd) en hemgjord tunnbrödrulle till frukost igår. Sånt e smaskens en "söndagsmorgon" Har ni inget annorlunda som ni äter en söndagsmorgon? Eller är det bara vi som är knäppa  "förr" var det mormor:s frukost och då var det köttbullar, prinskorv,stekt ägg och så lite vad som fanns inlagd makrill i tomatsås osv. Det gjorde även jag till mina barn när dom var små och vad jag förstår idag så gör dottern det idag till sina barn. Det är ju en typ av frukost och lunch ihop men visst kan man slänga till en omelett om man vill på morgonen tar ju inte lång tid att göra. Själv är jag jättedålig på fukost, dricker mitt tee går ut med hundarna, sedan vid 10-11 tiden då kan jag lassa in
Tja ska vi ta en bakisfrukost då blir de fett, förstår inte varför kroppen kräver detta just då?men enchiladas med ost ,stekt egg eller omelet ,skinka eller bacon och jalapenjo ,sen en halv liter Oboy jaa sen käns det hyfsat bra faktiskt.
Chamomille
22-03-2008, 22:14
CITAT (storm @ 22-03-2008, 21:58)  Tja ska vi ta en bakisfrukost då blir de fett, förstår inte varför kroppen kräver detta just då?men enchiladas med ost ,stekt egg eller omelet ,skinka eller bacon och jalapenjo ,sen en halv liter Oboy jaa sen käns det hyfsat bra faktiskt. Åh! En fullt normal människa! I morse rullade jag ihop några tunnbröd med älg, pepparrot (åh vagott) å annat joks till frukost. Jag kan ligga och drömma om mat på morgontimmarna...
Hemgjord müsli (havregryn, rågflingor, sesamfrö, havrekli, vetegroddar, solros- o pumpakärnor, linfrö, russin, katrinplommon) + sv.vinbär el blåbär som jag tar upp ur frysen ca 1 tim. innan. (Hundpromenad medans bären tinar.) Fil el. naturell youghurt till det o sen en mugg med varmt vatten. Håller mig mätt till middagen på denna frukost. Morgontidningen hör ju till frukosten förstås
Det blir äggröra och ost/salamimacka här, med en rejäl balja kaffe till.....
mamamaggan
23-03-2008, 00:51
Äggröra och bacon eller kalla grillade kycklingben eller grekisk sallad eller mozzarella och tomat eller kokt ägg och några skivor hamburgerkött .........................
Sedan en mugg kaffe och ett glas färskpressad juice ( jo jag vet att den innehåller en hel del kolhydrater )
Har slutat äta så mycket kolhydrater sedan ett par veckor tillbaka och mår bättre än på många år. Mjölken skippade jag för ett år sedan , blev bättre i magen ( troligtvis tål jag inte laktos ) , och nu blir jag bättre och bättre när jag tar bort det som innehåller gluten.
Håller mig mätt på min frukost i många timmar .
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 21:18)  Men du...  Skare va så mycke salt? Jag har stora händer jag  Det har jag också, man är ju fullvuxen. Du vet, om man kupar handen så blir det en liten grop i mitten ju. Den gropen är precis lagom att höfta till lite salt i när man lagar mat. Vad kan det vara? 1 tsk eller 2 kanske..? Annars får man väl smaka av smeten och salta efter tycke
Chamomille
23-03-2008, 11:54
CITAT (Grå @ 23-03-2008, 09:45)  Det har jag också, man är ju fullvuxen. Du vet, om man kupar handen så blir det en liten grop i mitten ju. Den gropen är precis lagom att höfta till lite salt i när man lagar mat. Vad kan det vara? 1 tsk eller 2 kanske..? Annars får man väl smaka av smeten och salta efter tycke  Mhmm.. Du menar så..  Tack det skall testas när det finns några blad att hitta.
Chamomille
23-03-2008, 12:00
CITAT (mamamaggan @ 23-03-2008, 00:51)  Äggröra och bacon eller kalla grillade kycklingben eller grekisk sallad eller mozzarella och tomat eller kokt ägg och några skivor hamburgerkött .........................
Sedan en mugg kaffe och ett glas färskpressad juice ( jo jag vet att den innehåller en hel del kolhydrater ) Har slutat äta så mycket kolhydrater sedan ett par veckor tillbaka och mår bättre än på många år. Mjölken skippade jag för ett år sedan , blev bättre i magen ( troligtvis tål jag inte laktos ) , och nu blir jag bättre och bättre när jag tar bort det som innehåller gluten.
Håller mig mätt på min frukost i många timmar . GI-mat. Fantastiskt gott! Man "får" ju äta allt som man inte får äta i andra dieter.
Åsa, mälardalen zon 2
23-03-2008, 16:14
CITAT (Chamomille @ 23-03-2008, 12:00)  GI-mat. Fantastiskt gott! Man "får" ju äta allt som man inte får äta i andra dieter. Njae det stämmer ju inte riktigt det är så folk ofta misstolkar GI, det är LCHF diet när man plockar bort så mycket kolhydrater man kan + klämmer i sig fett, bacon, ägg, majonäs etc. GI är mera att man försöker undvika snabba kolhydrater men man äter långsamma kolhydrater så man äter pasta (fast inte snabbpasta), fullkornsbröd (gärna surdeg) etc. + man kan äta fett men det ska vara bra fett ex. lax, rapsolja och dyl man bör fortfarande undvika dåliga fetter typ bacon, friterade saker, majonnäs och dyl. Paulun har många bra böcker med GI recept som är lätta att laga + det finns många pasta recept och vem gillar inte pasta?
Hallonpaj
24-03-2008, 07:43
CITAT (Lena i Torslanda @ 22-03-2008, 23:49)  Sedan flera år tillbaka så gör jag egen müssli efter recept i Annas kokbok. Från att tidigare varit müsslihatare har jag nu blivit oerhört beroende av denna goda och nyttiga frukost. Varje söndag gör jag en ny omgång som räcker hela vecka åt maken och mig. Tar 30 minuter i anspråk. Jag äter den med ekologisk naturell yoghurt och en liten klick svartvinbärssylt.
Någon gång i veckan äter jag lite mindre kolhydrater och gör då frukost med stekt bacon och äggröra. Inte fy skam det heller. Man är mätt länge efter en sådan frukost. Skulle man kanske kunna få rceptet?
Chamomille
24-03-2008, 07:56
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-03-2008, 16:14)  Njae det stämmer ju inte riktigt det är så folk ofta misstolkar GI, det är LCHF diet när man plockar bort så mycket kolhydrater man kan + klämmer i sig fett, bacon, ägg, majonäs etc. GI är mera att man försöker undvika snabba kolhydrater men man äter långsamma kolhydrater så man äter pasta (fast inte snabbpasta), fullkornsbröd (gärna surdeg) etc. + man kan äta fett men det ska vara bra fett ex. lax, rapsolja och dyl man bör fortfarande undvika dåliga fetter typ bacon, friterade saker, majonnäs och dyl.
Paulun har många bra böcker med GI recept som är lätta att laga + det finns många pasta recept och vem gillar inte pasta? Jag fattar. Jag testade GI ett tag och rasade i vikt. Med bacon ibland och alltid grädde. Finns inget bevis att kroppen mår dåligt av GI-mat.
Chamomille
24-03-2008, 08:19
CITAT (Hallonpaj @ 24-03-2008, 07:43)  Skulle man kanske kunna få rceptet?  "Lagom lyxig musli" från Annas kokbok. 5 dl rågflingor 5 dl havregryn 100 g mandel eller valnötskärnor 1 dl linfrön (kan hoppas över) 2 dl solroskärnor 1 dl kokosflingor 1,5 dl råsocker 2 dl vatten 5 msk solrosolja 2-3 dl russin Hacka mandel eller valnötter. Blanda med rågflingor havregryn solroskärnor och kokos. + ev livfrö. Vänta med russinen. Rör runt, vänd ner sockret och blanda. Värm ugnen till 200. Blanda vatten och olja, stänk över blandningen i bunken. Krama lite lätt med handen så att fukten tränger in. Bred ut blandningen i en smord panna. Stoppa mitt i ugnen i 20-30 min. Ta ut och rör minst 3 ggr. Låt kallna och blanda i russinen.
mamamaggan
24-03-2008, 14:36
CITAT (Chamomille @ 24-03-2008, 07:56)  Jag fattar. Jag testade GI ett tag och rasade i vikt. Med bacon ibland och alltid grädde. Finns inget bevis att kroppen mår dåligt av GI-mat. Eller av LCHF. Det var min man som fick rådet att äta så av en läkare som själv gått ner 10 kilo genom att äta så. Man äter väldigt lite kolhydrater i början , beroende på hur mycket övervikt man har , och sedan ökar man på dem när man nått " sin " vikt . Man ökar tills man inte går ner mer utan håller sin vikt. Finns flera studier gjorda av olika läkare som visar att detta är ett bättre sätt att äta för t ex diabetiker än att äta enligt tallriksmodellen som ofta innehåller mycket kolhydrater ( som ju omvandlas till socker och därmed inte är så lämplig för just diabetiker). Än så länge mår vi bra och vi går ner i vikt vilket för mig är en sensation efter att ha gått upp i vikt av t ex Viktväktardiet och t o m Nutrilett-pulver.
Chamomille
24-03-2008, 14:42
CITAT (mamamaggan @ 24-03-2008, 14:36)  Eller av LCHF. Det var min man som fick rådet att äta så av en läkare som själv gått ner 10 kilo genom att äta så. Man äter väldigt lite kolhydrater i början , beroende på hur mycket övervikt man har , och sedan ökar man på dem när man nått " sin " vikt . Man ökar tills man inte går ner mer utan håller sin vikt. Finns flera studier gjorda av olika läkare som visar att detta är ett bättre sätt att äta för t ex diabetiker än att äta enligt tallriksmodellen som ofta innehåller mycket kolhydrater ( som ju omvandlas till socker och därmed inte är så lämplig för just diabetiker).
Än så länge mår vi bra och vi går ner i vikt vilket för mig är en sensation efter att ha gått upp i vikt av t ex Viktväktardiet och t o m Nutrilett-pulver. Ja, jag tycker det fungerar jättebra med "GI"!  Grattis till viktnedgången.  Idag blev det fil med frostade flingor. Och en hembakad smörgås faktiskt. Med hästkött och pepparot.
Jag skulle vara glad om jag kunde äta en riktig frukost. Är en sån som sitter och tittar på en macka och tuggar många gånger.  :
Varierar väldigt mycket ... ibland bara kaffe plus ev en minimacka till. En annan dag kanske köttbullar och potatis m gräddsås.
Något jag aldrig kan få i mig på morronen, det är fil/youghurt.
Felicia
27-03-2008, 20:53
På veckorna blir det naturell Yoghurt med osötat musli, lite linfrön och några russin, grönt te och ett kokt ägg med majonäs. Dvs GI men inte för att jag behöver gå ner i vikt utan för att jag mår bra av detta. Håller mig mätt fram till lunchen plus att jag tycker det är gott På helgen brukar det bli kaffe och grovt bröd med skinka, ost och grönsaker. Plus oftast ett kokt ägg.
herkules
28-03-2008, 18:09
jag dricker oftast kaffe och äter två limpsmörgåsar med ost. ibland havregrynsgröt med äppelmos och mjölk.
CITAT (mamamaggan @ 24-03-2008, 14:36)  LCHF. Vad står detta för? Vad innebär det?
Chamomille
28-03-2008, 18:14
CITAT (Netha @ 27-03-2008, 20:26)  Varierar väldigt mycket ... ibland bara kaffe plus ev en minimacka till. En annan dag kanske köttbullar och potatis m gräddsås.
Något jag aldrig kan få i mig på morronen, det är fil/youghurt. En till som är "som jag". Middag till frukost. Mums.
Brukar äta detta:
1 grov smörgås med smör och ½ pkt makrill eller ett kokt skivat ägg 1 glas fil (har lärt mig äta fil utan socker och musli - och tycker att det är jättegott. Men det ska vara vanlig naturell fil - inte någon tunn lättvariant)
Chamomille
30-03-2008, 08:39
Makrill är ju gott.... I tomatsås.
CITAT (Chamomille @ 30-03-2008, 09:39)  Makrill är ju gott.... I tomatsås.  Mmmmm är så gott att det går att äta bara som det är
Christoffer
02-04-2008, 20:32
För det mesta äter jag min egengjorda müsliblandning, gjord på havregryn, korngryn, bovetegryn, dinkel- och qinoa-puffar, med tillsatta, torkade mullbär och kanel. Ibland sätter jag även till skivad banan. Häller jag på mjölk och låter det stå lite, så blir allt härligt mjukt och lätt-ätbart. Annars kan man koka upp allt, men då måste det till mera havregryn, för att det ska bli en god gröt.
Annars tycker jag att skivat, hårdkokt ägg på mackan, med grönlök på, är jättegott och piggar upp.
Smoothie på blåbär/hallon och verum hälsofil + mjölk + honung är gott och bra!
Chamomille
16-05-2008, 07:41
Hittade ett nytt bröd från Polarbröd. Det hette Flerkorn och var faktiskt gott för att vara ett fullkornsbröd (jag brukar inte gilla när fullkornen tar överhand..) På denna lilla brödbit hade jag räkost, hästkött, pepparrot (det ska kittla i nosen) 6 tjocka skivor gurka samt skivad ost på toppen! Ljuvligt  Om jag gillar pålägg? Japp!
Rosmarin
16-05-2008, 08:04
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 22:41)  Vilka bra tips ni har. Tack. Själv åt vi (som jag skrev i en annan tråd) en hemgjord tunnbrödrulle till frukost igår. Sånt e smaskens en "söndagsmorgon" Har ni inget annorlunda som ni äter en söndagsmorgon? Eller är det bara vi som är knäppa  På sommaren om söndagsmorgonen gör jag gärna fruktsallad. Gärna med trädgårdens nyskördade bär och frukter. Äter den som den är eller med yoghurt. Och det är jättegott att blanda i massor av hackade nötter!!!
Whiskuchi
17-05-2008, 09:30
CITAT (Bettis @ 28-03-2008, 19:13)  Vad står detta för? Vad innebär det? Low Carb High Fat tror jag. Dvs lite kolhydrater och mycket fett. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min frukost består vanligtvis av naturell yoghurt + müsli (en del affärer har müsli i lösvikt, precis som godiset. Jag brukar ta puffat quinoa, bovete, hirsflingor, pumpafrön och annat nyttigt som jag sällan äter annars), vatten, kaffe och ibland en smörgås, gärna med ört-Tartex.
Piccante
17-05-2008, 10:23
nyckelhålsmärkt bröd med pålägg, naturell mellanfil och en balja kaffe.
myskmadra
19-05-2008, 21:56
Först linfröavkok. Sedan oftast verum hälsofil, musli el flingor, kanske bär eller frukt. En kopp te o kanske en knäckemacka. Jag är oftast inte hungrig på morgonen men äter ändå :-) Ska erkänna att ibland blir det hämtkaffe med nån macka eller bulle från seven-Eleven. Det bästa jag vet annars är att äta frukost ute på nåt fik, i lugn och ro med morgontidning. Njutning när det inträffar.
Limeblossom
23-05-2008, 20:08
Bacon och ägg!!! LCHF även här.....
Sol = grillat = fläskfilé plus diverse grönt potatisgratäng till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|