mirjam

Denna har jag haft för flera år sen. Köpte skott på nån marknad. Nu har en bekant en likadan som hon köpt på nån blomskottsauktion och har nu blomknoppar som kommer ge gula blommor, den har tunna blad, hon vet inte heller vad den heter, är det någon som vet.....
Loobaman
ser ut som en murgröna

http://www.floralimages.co.uk/phederhelix.htm så ser den ut i blom

hedera helix på latin
Boxer
Senecio tamoides - Falsk sommarmurgröna (tycker jag det ser ut som)
Kee
Falsk eller sann? Jag har bara hört sommarmurgröna, skulle gärna lära mig om det finns en falsk och en sann variant!

Underbar växt f.ö. Trivs i sol, växer som ogräs, dricker mycket och är lättförökad.

Folk säger att den känns igen på bladens lila undersida, men min har inte det. dessutom är min bra mycket ljusare till färgen än din men min kanske stått ljusare än din?
Loobaman
Giftig är den dessutom har jag hört!
Boxer
CITAT (Kee @ 22-03-2008, 23:10) *
Falsk eller sann? Jag har bara hört sommarmurgröna, skulle gärna lära mig om det finns en falsk och en sann variant!

falsk sommarmurgröna, Senecio tamoides Länk

sommarmurgröna, Delairea odorata Länk

Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 22-03-2008, 23:08) *
Senecio tamoides - Falsk sommarmurgröna (tycker jag det ser ut som)

tycker jag också att den gör .
Kee
Ja den "sanna" sommarmurgrönan verkar inte ha lika djupt flikiga blad. Läste ngnstans att dessa var från sydafrika (kan jag läst fel?). Min ska enligt uppgift vara från nordafrika och ser ut som den på bilden, med djupare och fler flikar.

Att den är giftig gör ju inget, jag hade ändå inte tänkt äta av den...

Ett tips är att toppa den om man vill att den ska grena sig ännu mer.
mirjam
Tack alla för svaren - och så så snabbt sen blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon