Babieca
Hej,
Jag har petat ner solrosfrön och fått upp långa stänglar som viker sig åt alla håll. Försöker rätta upp dom under ett ljusrör men misstänker att jag har haft för bråttom.
Brukar köpa plator och är inte kunnig att så frö själv. Fick en "plugglåda" i fjol och då gick det bra med tomaterna, så nu har jag handlat mycket olika frön. Bland annat blåa vallmo som inte vill titta upp. Pelagoner har dock gått jättebra än så länge.
Bor i Jakobsberg/Stockholm.
Mvh,
Anna
Lady Hamilton
Är det Blå Bergvallmo du menar? I så fall finns en tråd Här Angående solrosorna så kan de kanske fått för lite ljus? Plantera dem djupare ner om du kan eller så kan du så om dem Jag brukar inte så Solrosorna förrens i April/ Maj

( Tack Irene L duh.gif på något vis hade jag lyckats få in en E-mail adress länk)
Irene_L
Ser att det blev något fel på Ladyns länk. Jag tror hon menar den här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...blå+bergsvallmo
nina L
CITAT (Babieca @ 22-03-2008, 22:58) *
Hej,
Jag har petat ner solrosfrön och fått upp långa stänglar som viker sig åt alla håll. Försöker rätta upp dom under ett ljusrör men misstänker att jag har haft för bråttom.
Brukar köpa plator och är inte kunnig att så frö själv. Fick en "plugglåda" i fjol och då gick det bra med tomaterna, så nu har jag handlat mycket olika frön. Bland annat blåa vallmo som inte vill titta upp. Pelagoner har dock gått jättebra än så länge.
Bor i Jakobsberg/Stockholm.
Mvh,
Anna

Om du vill ha höga solrosplantor så måste du ge dem en stor kruka. Plantorna som står trångt sätter blom och då slutar de växa på höjden.
Knytt
Förra året planterade jag mina solrosor i början av maj, det blev för sent.
Så i år har jag sått dem i mars inomhus och sen omskolat dem i större krukor, ställt dem svalt och gett dem extraljus. Så ska jag se om det blir bättre i år smile.gif
jannika
hur går det för er som har sått solrosor redan?

jag sådde i förra veckan. på torsdagen var syntes det lite aktivitet, jag åkte bort och när jag kom hem på söndagen var flera stycken över 10-12 cm långa!!! hjälp!! de är ju rangliga klart...

kan man gräva ner dem lite? de behöver också sättas om omedelbart för rötterna har gått igenom och är på väg att fläta in sig i varandra... det är väl lika bra att sätta i 16 cm på en gång, eller? så de inte går i blom...

Knytt
Mina började gro för nån vecka sen men är bara 2-3 cm höga och knubbiga, men de står svalt med extraljus. Jag har tidigare planterat solrosor djupare än tidigare med gott resultat, så det ska nog gå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon