Full version: vårstäda?
astrantia
Vet inte om min fråga hör hemma här eller under rubriken köksträdgård. Men jag testar här.

Förra sommaren gjorde jag premiär som grönsaksodlare på en kolonilott. På hösten tog orken slut så jag lämnade grönsakslanden mer eller mindre som de var.
En del renskördade, andra med exempelvis squash-, gurk- och bönplantorna kvar.
Vet inte om det var rätt - hur ska man göra?

Sen undrar jag vad jag ska göra nu på våren för att ta hand om jorden. Ska jag städa bort de vissna plantresterna eller gräva ned dem? Å hur gör jag i så fall det - hur djupt? ska man hacka sönder växtresterna?
Sedan undrar jag hur mycket jag ska gödsla och med vad?
(Har begränsad tillgång till kompost då vi har en gemensam på området och andra brukar hinna roffa åt sig all god ny jord).

Korkade frågor kanske - men jag är ju nybörjare blush.gif

Hoppas ni kan hjälpa mig! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vända ner växtresterna då jorden reder sig. Jag skulkle bara ta ett spadtag och vända så växtresterna hamnar under jordytan.

Vad du gödslar med är ju en smaksak + hur mycket man slänger ut beror ju på vad det är för gödning (på köpegödningen finns det doseringinstruktioner på påsen).

Använder du köpekogödsel är det någon dm man brukar slänga ut på våren + man kan behöva lägga ut mera allteftersom växterna växer så det blir ganska stora mängder, det är dock bra även för jordstrukturen det blir ju mera mullrikt.

Har du inte bil och kan frakta en massa säckar kan du ju även använda pelleterad hönsgödsel el. dyl. det är ju lite starkare så en säck räcker långt. Man kan ge en grundgiva på våren och sedan dosera under sommaren allteftersom växterna växer. Det ger dock inte så mycket mull till jorden.

Du kan även använda gräsklipp, nässelvatten och dyl.

+Du kan kombinera en massa olika gödningssätt.