tinnak
Jag ska bygga växthus och tänker gräva ur ca 70 cm under hela och mura upp en grund som isoleras på utsidan med cellplast. Inuti tänker jag ha ca 35-40 cm nedsänkt golv med plattor förutom ena långsidan och ena kortsidan där det blir odlingsbädd i markhöjd. På detta sätt får jag en lite upphöjd odlingsbädd. Ev läggs jordvärmeslingor i odlingsbädden. Men jag har inte fattat hur/om jag bör/måste ha dränering och i så fall var? Inne i växthuset eller utanför eller bådadera? Dränering inne i växthuset, vilken funktion har den? Dränering utanför fattar jag ju varför man har på ett hus, för att leda bort vatten från grunden, men behövs det verkligen för ett växthus ca 12 kvm? Det kommer att stå där jag idag har grönsaksland och där är inga problem med för mycket vatten i jorden idag. Och vart leder man iväg dräneringsslangen när marken är helt plan? Måste det inte vara lutning bort från växthuset någonstans för att det ska fungera?
Digger
Jo, vatten rinner ju nedåt så för att dräneringen ska funka måste du kunna leda vattnet någon vart. Om du gräver ett 70 cm djupt hål och fyller det med jord får du en jättestor blomkruka. Utan hål i botten kommer den kanske att vattenfyllas? Ett alternativ är att du inte gör jordbäddar i marken utan odlar i kruka eller hinkar, så kommer jag att göra. Då behöver man inte gräva så djupt överallt och kan lättare leda undan vatten med dräneringsslangar. Dessutom säger en del experter att det är svårt att hålla jorden fräsch i odlingsbäddar. Dessutom har jag redan lessnat på allt grävande, det blir STORA jordmassor som man måste göra av någonstans, bra att tänka på i förväg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon