Full version: härdig buxbom?
kerstine
tänkte mig en låg buxbomshäck runt landet, men jag har hört att buxbom inte är särskilt härdig. finns det härdiga sorter? eller finns det andra häckar som kan hållas rejält låga och täta? det är zon 2, fast ett ganska blåsigt och torrt läge (och det gillar väl verkligen inte buxbom...).
Eld
Jag vet att det finns en nästan två meter hög buxbomhäck i Knivsta mitt emellan Uppsala och Arlanda, zon 4 (?). (Längst in på Vårbroddvägen.)
Louise i Göteborg
På Wrams-Gunnarstorp i skåne finns en buxbomshäck som Linné beskriver. Den var redan då mäkta hög och bred. Räknar man bakåt med "normal buxbomhastighet" tror jag man kommer fram till att den överlevde de vintrarna då dom gick över stora bält.
- Ni som är är bättre på svensk historia får gärna rätta mig.

Sticklingar av denna häck säljs via bättre plantskolor under namnet Wrams-Gunnarstorps buxbom. Jag köpte för några år sen' och har själv förökat vidare, superlätt.

Utseendet är lite grövre änn de vanliga importerade sorterna.
Lars
Det finns en sort som heter 'Faulkner' som ska vara härdig till zon IV. Buxbom är dock ett knepigt kapitel, bränns lätt av vårsolen och fryser bort. Då är kanske en låg måbärshäck eller kanske en häck av kärleksört ett mindre skötselintensivt val. Kärleksört finns både i grönt och vinrött. Jätteläckert!

Hälsar Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon