hippo
Hur gör ni egentligen för att få jämnare temperatur i växthuset? Kan inte komma ihåg att det skiftade så här mycket förra året (mitt första år med växthus) eller så har jag kanske förträngt det. whistling.gif Eller gör all snön i kombination med solen på dagen, att det blir extra varmt. I natt, när vi hade -14 grader, hade jag +4 grader som lägst i växthuset, och så fort solen tittar fram så stiger det till över +20 grader direkt. Är jag då inte där och öppnar bubbelplasten + att jag öppnar växthusdörren så blir det lätt över +30 grader sweatingbullets.gif coolgleam.gif
En del av mina omskolade plantor verkar inte uppskatta detta och en del av kamelians blommor hänger som vissna disktrasor och ser ledsna ut.
skogstroll
Ja vad gör man... Jag var nere i växthuset idag och trots minus ute så var det bra varmt i växthuset. Min kamelia har fortfarande knoppar och jag vet inte hur jag ska göra när de slår ut... Är inte hemma på dagarna så jag kan vädra heller tyvärr. Blir mycket kondens också..
Solstorm
Det är nästan tvunget att ha luckor med automatisk öppning.
hippo
CITAT (Solstorm @ 23-03-2008, 12:52) *
Det är nästan tvunget att ha luckor med automatisk öppning.

Ja, jag får nog ta och installera dom snarast. Har tagit ner dom under vintern, eftersom jag har för mig att dom skulle in när det började bli kallt. Men det kanske funkar ändå, känns inte som jag har något val..!
Solstorm
Mina lucköppnare måste jag ta bort när det är frost. Missade det första året och fick köpa nya. Så länge det är frostfritt på insidan går det ju att ha dem där.
skogstroll
jag har läst att de ska vara inne på vintern men det kanske går att ta ut dem nu trots bakslag? smile.gif
hippo
Jag tror jag chansar och sätter upp en ändå (får be min snälle man om lite hjälp whist.gif ). Det verkar som om den värsta kylan är över. Håller tummarna för det iallafall! flirting.gif
Lady Hamilton
De allra flesta lucköppnare klarar av att var ute på vintern bara man inte skruvar fast dem i låst läge. Och har man mycket snö så bör man även se till att det inte ligger en massa tung snö över dem när det börjar bli soligt å varmt på våren. Min lucköppnare fungerar och har varit ute nu snart 3 vintrar tummenupp.gif
skogstroll
jaså! ja då åker den ut. Tackar!
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att ha de automatiska fönsteröppnarna ute året runt jag har Willabs billigaste ventomax och allt är ute året runt och det har de varit de senaste 7-8åren och de funkar utmärkt (vet att Kerstin z 5-6 har sina öppnare ute året runt med så det funkar även att ha dem ute i norr). Öppnarna kan dock gå sönder ifall man har öppnarna ute och samtidigt skruvar fast takluckorna så att öppnarna inte kan öppna fönstren, öppnarna måste kunna lyfta luckorna när kolven expanderar.
GroPia
rolleyes.gif Har oxå mina öppnare ute året runt på flera växthus. Ingen har tagit skada av det bor i zon 4. Men det här med temperaturväxlingar är ju ett himla problem den här årstiden. Man vill ju inte gärna att fläktarna skall gå för fullt o fönstren åka upp när solen kommer fram o skiner för fullt. Alltid ett avvägandet om fläktarna skall vara av eller på på dagen. Det är svårt att åka bort mitt på dagen när differenser i sol eller ej betyder som mest i växthussammanhang. confused.gif
Solstorm
Man kan ju sätta timer till fläktarna så att de stängs av sent på morgonen eller på förmidddagen och sätter igång på kvällen igen. Fast helt säkert är det ju inte, man kan ju inte vara helt säker på hur vädret blir under dagen.
hippo
Ja, det där med fläkten är ju också nått att tänka på. En timer skulle man ju kanske kunna ha, det verkar ju som om solen värmer väldigt mycket även om det är lite tunna moln ivägen. Känns som det är stor skillnad mot för några veckor sen, solen står väl högre nu... Intressant att läsa era svar. rolleyes.gif
GroPia
rolleyes.gif Okej! Vad sätter du för timer på en 9kilow. fläkt? blink.gif
hippo
CITAT (GroPia @ 23-03-2008, 23:16) *

Ja, det vet jag ju inte g.gif , men på min 2 kw fläkt kan man ju ha en timer. yes.gif
GroPia
tummenupp.gif Det är super bra! Både på lyset o mindre fläktar! Just nu har vi -17grader här, så jag var tvungen att springa ut o sätta in ytterligare en fläkt i 10kvm isoleringspl växthuset som är igång. Har en 2kwh där förut. Inte kul med den här köldknäppen.
Kilmister
CITAT (GroPia @ 23-03-2008, 23:16) *

Hej,
Man kan koppla den till en kontaktor (en typ av relä) som man låter timern slå av och på.
Då kopplas fläkten via den istället för timern. Dessa klarar strömmen till fläkten med lätthet.
GroPia
tummenupp.gif Tack för tippset, det skall jag genast kolla upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon