Bettanspettan
hejsan
jo jag läste i det senaste nummer av "hemtrevligt" att man kan ha penséer ute på balkongen nu. står att dom är tåliga blommor som tål både snö och frost. så jag tänkte jag kanske skulle pröva på ett par penséer.
men är väldigt ny på det här med odling och sånt så jag undrar, ska jag köpa färdiga plantor eller frön?

*och finns det några andra växter(blommor) som klarar att stå på balkongen nu?

*jag bor i stockholm och det har ju typ blivit vinter här nu igen, så det är ju snö och kyla. och så bor jag på 3:e våningen, om det nu hjälper på något vis. och balkongen är mot söder. för vi har direktsol mellan ca 11 och två varje dag. smile.gif

*någon som kan förklara hur jag ska göra för att dom ska klara sig? läste att jag ska ta in dom på nätterna vid frostvarning, men det är ju snö här ute nu, ska jag ha dom inne hela tiden då eller? vill ju ha dom på balkongen för att få lite färg. förstår inte, står att dom tål både snö och frost, men sen står det att jag ska ta in dom under natten vid frost-varning.

aja, tacksam för all hjälp!

Åsa, mälardalen zon 2
Lökväxter i kruka typ påskliljor brukar klara sig utomhus även om det blir ett par minusgrader, de lägger sig ner då det blir kallt men när det tinar igen så reser de på sig.

Det ska ju bli något varmare igen så bara det håller sig till max nedåt noll så brukar även murgröna funka + har trädgårdsbutiken där du bor startat med utomhusväxterna på utomhusavdelningen kan du kolla vad de har där ex. revsuga, doftviol, bellis och liknande brukar vara fint under tidig vår och de klarar köldknäppar + bara för att växterna är fleråriga behöver man inte odla dem som fleråriga utan det går utmärkt att odla dem som ettåringar och slänga dem när man vill byta ut dem. Det finns många perenna bladväxter som kan vara urtjusiga även i sommar och höstplanteringar.
Bettanspettan
ah, ska kolla i utomhusavdelningen om jag hittar någe kul. och påsklilja ja, det passar ju nu smile.gif ska kolla om jag hittar någon smile.gif tack för svaret! smile.gif

fler svar välkommnas!
ewa zon 3
CITAT (Bettanspettan @ 23-03-2008, 12:55) *
..../ så jag tänkte jag kanske skulle pröva på ett par penséer.
men är väldigt ny på det här med odling och sånt så jag undrar, ska jag köpa färdiga plantor eller frön?/....

För sent att så och få blommande plantor nu tidig vår men det är roligt att dra upp sina egna penséer. Så till nästa år kanske?
Länk om penséer

/Ewa
Bettanspettan
okej, så då får det bli färdig-köpta småplantor?
undrar en sak, tittade i min morfarsgamla klippbok och hittade urklipp på både tuplaner, pingstliljor och påskliljor, tror ni jag kan hitta några sådana småplantor och sätta ut på balkongen? eller är det för kallt för dom?

såg igår att det redan börjat växa upp små tuplaner eller vad det nu kan vara(kanske påskliljor?) utomhus, trots att marken är genomfrusen(försökte gräva upp en innocent.gif ). och det fortfarande snö på marken.

Tacksam för svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I matbutikerna nu kan man ofta hitta påskliljor, krokus, pärlhyacinter, tulpaner i kruka och dyl. och de klarar några minusgrader på natten men blir det nedåt -10-15C som vi haft en del nätter på sistone ska man nog ta in dem alt. ställa dem mot husväggen och slänga på några lager fiberduk el dyl.
Bettanspettan
jo, jag köpte en kruka med en massa minipåskliljor som jag nu har ställt ut på balkongen. och imorgon har jag tänkt gå ner till centrum o kolla i dom olika matbutikerna om det kanske finns några tulpaner eller liknande i kruka smile.gif
Rihane
Ungefär vid den här tiden på året så brukar jag falla pladask för alla söta penseér som finns. blush.gif
Jag bor i Stockholm med en vindpinad balkong(som jag vindskyddat lite). Första året kom jag hem från en mässa med penseér dom klarade sig inte riktigt ute på balkongen. ranting.gif Förra året köpte jag tre helt ljuvliga lite större minipenseér som jag samplanterade. Vis sedan året innan så sprang jag och täckte med fiberväv på nätterna och när jag tyckte det var lite kallt ute. Dom var superfina hela sommaren. 000.gif
Mitt råd är köp fiberväv!

När du väl sått första fröet kommer du snabbt upptäcka att du är översållad av plantor, helt plötsligt räcker det inte med lite luktärtor längre. Förra året slängde jag ut mina telningar succesivt ut på balkongen med fiberväv över, hade någon knepig plasthuva också inköpt på hemtex, maken undrade om det var kudden eller plastfodralet jag hade köpt...tänkte att i längden skulle dom härdas och bli kraftiga.
Numera är fiberväven min vän. Kan användas till mycket...(Jag har köpt ett Rustaväxthus som ska testas i vår)

Mitt tips till nästa år är att plantera några tulpaner i en kruka jag gjorde det ihop med en hosta någon gång i November. Nu tittar tulpanerna upp(dom har inte slagit ut) yes.gif

Rihane
uno
Vårkrage är väl en trevligt alternativ till penséer.
Bettanspettan
jo jag ska försöka hitta några tulpaner, helst ett par som ännu inte slagit ut, och ha på balkongen och sen har jag ev. tänkt så en lök som heter asiakisk lilja, den verkar få jättefina blommor och det står på förpackingen att man ska plantera mellan mars-maj och att den kommer blomma under juli-augisti. så det låter ju skoj. vill ju ha lite sommarblommor också. kanske ska starta en tråd och fråga om vilka man ska plantera nu ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon