Astrid
Hej!

Fick i våras några plantor av en väninna - "gula vackra blommor, men de blir höga och behöver stöd, vet inte vad de heter". Så nu när mina plantor vuxit sig stora och fått många blommor, kan beskrivas som en blandning mellan dahlia och chrysantemum, vidarebefordrar jag frågan vilken blomma det kan vara. Jag har letat i böcker men inte hittat den heller. Stänglarna är mellan 1,5 och 2 meter höga, flikiga blad. Mycket lättodlad men behöver mycket vatten.

Kan någon gissa vad det är för blomma jag menar? Jag lovar att vidarebefordra svaret till min väninna....
Louise i Göteborg
Har du kollat rudbeckia? Det finns många olika sorter höga, låga, enkle, dubbla.
Detta om du menar en perenn växt om det är en sommarblomma har jag inte en susning.
Cilla
I Bergianska Trädgården odlar man många olika höga, gula blommor som liknar de du beskriver.
http://www.bergianska.se/index_omtradgarden.html
Astrid
Tack för tips! Det är inte rudbeckia, det har jag flera av - bladen är inte alls samma utan flikiga. Dessutom är detta en JÄTTEblomma, nästan 2 meter, som måste stödjas, mina rudbeckior blir max 50 cm.

Och tack för tips om Bergianskas hemsida, trevligt! "Mina" gula blommor liknar dem på Bergianskas översiktsbild på första sidan - men jag vet inte om det är samma.
Ina
Ålandsrot?

Har i och för sig inte flikiga blad... huh.gif
Berith
Är du absolut säker på att det inte är en rudbeckia? unsure.gif

Höstrudbeckia - gullboll - Rudbeckia laciniata
blommar ju nu, och den blir runt två meter.
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker också att det låter som den gamla höstrudbeckian som blir runt 2m hög brukar ofta finnas i gamla trädgårdar, hade sådana i förra trädgården som från början var från min morfars trädgård.
Astrid
Tack, Louise, Berith och Åsa!! Visst är det en höstrudbeckia jag har! Hade ingen tanke alls åt det hållet, eftersom mina andra rudbeckior inte ser ut som denna. Man lär sig något nytt varje dag... Nu ska jag genast informera min väninna !

Astrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon