Cassiopeia
Jag har just planterat om mina växter och eftersom några fick delas så har jag nu platsproblem. sweatingbullets.gif
Jag vill ha fler fönster! Och så vill jag ändra läge på de fönster jag har med. Jag har två fönster mot söder, båda ganska små, tre fönster åt norr och det är våra tre största fönster *suck* och så två små fönster mot öster.

Har insett att mina fönster helt enkelt inte räcker till så jag skulle behöva åtminstone någon blombänk med belysning över. Nu är det så att jag inte bara gillar växter, jag är dessutom inredningsfreak. Jag skulle bli glad för tips på snygga belysningslösningar.
Ett stort problem är att jag inte har någon ledig vägg som det inte är fönster på. Vi har en stor glasvägg inne, mellan vardagsrum och kök, där skulle det passa fint med en låg blombänk, men hur ska man få belysning där utan att det hänger fula lampor mitt på stora glasväggen? Finns det någon avlång taklampa, t.ex. sådan med spots, som ni kan tipsa om?

Min älskade stora Clivia blev plötsligt 3 stora Clivior och dem kan jag inte ställa i ett fönster precis... de är planterade i lerkrukor med 35 cm i diameter... Inte har vi plats nedanför något fönster heller, förutom nedanför ett pyttelitet österfönster...
Cassiopeia
Jag puffar lite och lägger in en länk till en bild på vardagsrummet så att ni lättare förstår vad jag menar.
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=23739
ängsvädd
Kanske kan du hitta någon snygg armatur hos lampgrossen

Annars tycker jag Bauhaus har bra sortiment av armaturer.
Kee
Läste din bildtext och såvitt som jag fått lära mig måste man inte ha ngn speciell växtlampa, en lågenergilampa med god effekt och kopplad till en timer som stämmer överens med dagsljuset i övrigt torde vara okej. Fast jag tror att det är rekommenderat att man högst har en växt per lampa så du lär skaffa en armatur till för den andre klivian. Men ta inte detta för att vara alltför säkert, jag är själv nybörjare och vidarebefodrar bara det jag lärt mig...
MariaÖrebro
Det här kanske inte hjälper dig ett dugg, men jag provar! Jag har hängt upp en gunga i mitt vardagsrumsfönster. Jag har gjort den själv av en planka som jag målat vit, och satt i guldfärgade krokar. Sedan har jag hängt upp gungan med kedjor i fönstret. Det gör att man kan utnyttja ytan i fönstret på ett mer effektivt sätt, samtidigt som åtminstone jag tycker att det blir snyggt!

[attachment=15709:080307_002.jpg] [attachment=15710:080307_001.jpg]
Kee
Det där med en våning till är något jag starkt funderat på att ha i köksfönstret. Fast jar har iofs aldrig övervägt att göra den extra hyllan hängandes, vilket ju givetvis är ett alternativ så gott som något. Jag tänkte man kuden fästa den på något vis i själva väggen påå vardera sida om fönstret men det är kanske mer praktiskt att ha hyllan hängandes... Bra idé! Ska suga på den karamellen ett tag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon