|
Zoyas matte
23-03-2008, 15:18
Har aldrig lyckats bevara någon pensel. Har provat vatten blandat med grönsåpa (som penseln får stå i) samt lacknafta nu senast (eftersom penslarna var hårda som sten), inget hjälpte. Vad gör jag för fel.  Har inte alls använt penslarna mycket (köpta sommaren 07), och någon av dem var himla dyr. Har målat med vattenbaserad färg. Någon liten pensel är mjukare och mer "böjlig" men med hårda ihopklumpade strån i , alltså nu omöjlig att kunna måla smådetaljer med. Vill veta allt om hur man gör med penslar när man målat. Måste nu införskaffa NYA.
CITAT (Zoyas matte @ 23-03-2008, 15:18)  Har aldrig lyckats bevara någon pensel. Har provat vatten blandat med grönsåpa (som penseln får stå i) samt lacknafta nu senast (eftersom penslarna var hårda som sten), inget hjälpte. Vad gör jag för fel.  Har inte alls använt penslarna mycket (köpta sommaren 07), och någon av dem var himla dyr. Har målat med vattenbaserad färg. Någon liten pensel är mjukare och mer "böjlig" men med hårda ihopklumpade strån i , alltså nu omöjlig att kunna måla smådetaljer med. Vill veta allt om hur man gör med penslar när man målat. Måste nu införskaffa NYA. Det här tipset fick jag av en byggnadsvårdare för många år sedan. 1) Penslar man målat med oljebaserade färger rengöres först med lacknafta, grundligt. 2) Sedan grönsåpa som du klickar i handen och sedan 'gôrar' du in penseln, som om du målar din hand ungefär. Bearbeta penselns bas med fingrarna så att den färg som sitter längst in lossnar. Skölj i ljummet vatten ordentligt! Till sist packar du in penseln i tidningspapper och ställer penseln med borsten uppåt, i en glasburk eller liknande. När penseln torkat mjukar du upp den försiktigt med att 'måla' med den, givetvis utan färg, detta för att få den luftig o fin igen. För vattenbaserade färger gäller steg 2 och framåt.
Sommartorparn
24-03-2008, 21:00
Kan problemet vara att du låter penslarna torka innan du försöker göra rent dom?
Vattenbaserad färg har jag inte så mycket erfarenhet av, men de gånger jag målat med sådan har jag alltid gjort rent penslarna direkt efter varje strykning. Det gälller att skölja med riktigt med vatten, ända till dess att det inte kommer någon färg i sköljvattnet. Annars blir borsten stel när den torkar
När jag målar med oljebaserad färg gör jag inte rent penseln mellan varje strykning utan låter den antingen stå med borsten i en burk med lacknafta (knyter plastpåse över burken för att förhindra dunstningen). När jag målat med linoljefärg brukar jag knyta in penseln i en plastpåse mellan strykningarn. Det räcker för att förhindra att den torkar.
Min erfarenhet är att penslar blir bättre ju mer man har använt dom. Synd att behöva slänga en fin pensel innan man ens har arbetat in den!
Hemligheten är att aldrig låta färgen torka på penseln.
CITAT (CillaM @ 23-03-2008, 17:39)  Det här tipset fick jag av en byggnadsvårdare för många år sedan. 1) Penslar man målat med oljebaserade färger rengöres först med lacknafta, grundligt. 2) Sedan grönsåpa som du klickar i handen och sedan 'gôrar' du in penseln, som om du målar din hand ungefär. Bearbeta penselns bas med fingrarna så att den färg som sitter längst in lossnar. Skölj i ljummet vatten ordentligt! Till sist packar du in penseln i tidningspapper och ställer penseln med borsten uppåt, i en glasburk eller liknande. När penseln torkat mjukar du upp den försiktigt med att 'måla' med den, givetvis utan färg, detta för att få den luftig o fin igen.
För vattenbaserade färger gäller steg 2 och framåt. Mycket bra beskrivning, CillaM. Så gör jag sen några år tillbaka och nu först förstår jag vad som menas med att vissa penslar blir bättre för varje gång man målar med dom. Men det är som Sommartorparn säger, penslarna får itne torka ihop före rengöringen.
Zoyas matte
25-03-2008, 14:51
Stort tack för svaren.  har aldrig bearbetat dom, bara ställt i vatten och såpa och trott att det skötte sig själv. Ska i fortsättningen gör så som ni sagt.
Mariaberg
25-03-2008, 19:44
Är det olje färg, använd vanlig matolja!!!! Och sedan blir det ju diskmedel efteråt. principen är lika löser lika. Maria
Kilmister
28-03-2008, 01:56
När jag vet att jag skall använda dem igen inom snar framtid (några dar) med samma färg, så brukar jag lägga dom i en plastpåse i frysen, då torkar inte färgen. Man slipper blaska med lösningsmedel och annat kläfs, dessutom slipper man bjuda på onödigt arabguld till glädje för både plånbok och moder natur.
Hi! Att lägga ner energi på att rengöra penslar har jag slutat med förrutom om jag ska ha den dagen efter åt. Då läggar ja den i en plast eller i färgburken. Jag skitar ner mer än vad det är värt vid rengörningen
Sommartorparn
28-03-2008, 11:16
CITAT (Carl @ 28-03-2008, 10:46)  Hi! Att lägga ner energi på att rengöra penslar har jag slutat med förrutom om jag ska ha den dagen efter åt. Då läggar ja den i en plast eller i färgburken. Jag skitar ner mer än vad det är värt vid rengörningen Då hinner du heller aldrig upptäcka att en pensel blir bättre ju mera den har använts.......... Jag anser det vara fröjd att arbeta med en riktigt inarbetad pensel! Fast, det är klart köper du billiga penslar så kan det göra detsamma. Dom är aldrig bra, varken som nya eller efter lång användning...........
Zoyas matte
05-04-2008, 16:46
hej Nytt problem har uppstått. Har målat med något som heter "Skyddslack" köpt på Panduro. Det står inte vad det innehåller eller hur man ska rengöra penslar. Så jag har använt lacknafta och sen grönsåpa (även diskmedel). Hela penseln är som tuggummi och klibbar fast i allt. Även på mina händer har kommit nåt klet som inte har gått bort ens med lacknafta (däremot med aceton). Bara att slänga penseln. Kan det vara reaktionen med lacknafta som gjorde detta.??? Det kanske hade räckt med olja eller grönsåpa? den här skyddslacken används till att måla på t ex terrakotta, trä, glas metall etc och det blir då en blank skyddsyta. Vad tror ni jag ska använda till penslarna?
Sommartorparn
07-04-2008, 08:09
Har ingen erfarenhet av Panduros skyddslack. En lack är ju någonting annat än en oljebaserad färg, så såpa funkar troligtvis inte. Det borde stå på burken vilket lösningsmedel som funkar, och i annat fall så borde Panduro kunna svara på hur du ska rengöra penseln (eller ta bort spill). Lycka till!
Två viktiga saker att tänka på vid pennseltvätt 1 Krama ut pennseln ordentligt INNAN du börjar rengöringen, nu innehåller pennseln minimalt med färg 2 Rengöring i lacknafta ska ske i små mängder och många gånger. Jag tvätter mina pennslar minst 5 gånger i max 2 msk lacknafta/ggr och endast det sista badet i ny lacknafta (se nedan) Avsluta med att slå ur så mycket lacknafta som möjligt mot en tidning.
Tipps för miljö och plånbok
Jag har tre flackor lacknafta, en med ren lacknafta, en med använd lacknafta och en med "ren beg". Om man häller begagnad lacknafta i en flaska och låter den stå i 2 månader faller färgresterna ner till botten och den "rena" lacknaftan går att använda till de första stegen i rengöringen. Jag kallar den flaskan för reningsverket
Med denna metod har jag klarat mig på ca ½liter lacknafta/år och då har jag dels en villa dels en 12 meters träsegelbåt. Den förbrukade ½ litern försvinner dels i urslagningen mot tidningspapper dels som en gröt i flaskan som jag kallar reningsverk, llämnas till närmaste miljöstation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|