Full version: PAPRIKOR!
Bettanspettan
OMG! jag har två mini-mini-mini paprikor på min paprikaplanta! biggrin.gif dom e typ jätte-pyttesmå, typ som en lilfinger nagel.
men är JÄTTEglad och JÄTTEstolt iallafall! biggrin.gif känns helt otroligt, trodde aldrig mina paprikaplantor skulle kunna få frukt, och nu, nu så har en av dom två stycken mini paprikor. fan va glad jag är! biggrin.gif är så jävla megastolt! WIHOO yahoo.gif yahoo.gif
hoppas bara dom fortsätter växa och blir ngt man faktiskt kan äta. biggrin.gif

så nu när jag har beskrivit min glädje för er har jag lite frågor.
behöver jag göra ngt speciellt nu när plantan bär frukt? vattna mer/mindre? tillsätta mer/mindre näring/sluta helt med näringen?
eller ska jag bara fortsätta som förut, vattna när jorden blivit torr med vatten och näring? eller ska jag se till att jorden hålls fuktig hela tiden? ska jag sätta en plastpåse över plantan för att öka luftfuktigheten? lixom, vad ska jag göra?

hah, blev så förvånad, tittade bara till min planta som jag brukar göra och så ser jag en blomma som ser lite mysko ut, den va lixom vissen så jag skulle precis knipsa av den när jag ser att dne inte ser normal ut, utan att det är ngn grön blubb i mitten av blomman och så inser jag att det är en mini-mini-mini-paprika. så jag försöker ta en foto på den viket är helt omöjligt då den är så liten och plnatan är så grön så man kan inte urskilja den på bilden så jag tittar på resten av blomman och så ser jag en annan blomma som också ser sådär kontig ut med en liten grön blubb i mitten och så förstår jag att jag har en till paprika och jag nästan flyger i taket av lycka! yahoo.gif dessutom har jag en till utslagen blomma så allt som behövs nu är en till utslagen blomma och så kan jag polinera eller vad det nu heter och kanske få en eller två till minipaprikor!
haha, hade ingen aning om att när jag polinerade dom där två blommorna förra veckan att det faktiskt skulle hända ngt av det! yahoo.gif

aja, tacksam för råd och tips! och hoppas ni får en lika glad och härlig kväll som jag har nu biggrin.gif
Ciczi
Du behöver inte polinera dina paprikor eftersom det blir frukt på dem ändå. Inte heller behöver du göra något särskillt nu heller utan fortsätt bara som vanligt.

Och visst är det roligt med egen paprika.. yahoo.gif

Ciczi
Bettanspettan
okej. *puh* trodde kanske jag skulle behöva fixa och dona med den plantan en massa nu. skönt att det bara kan fortsätta rulla på smile.gif
härligt, hoppas det kommer en till paprika då smile.gif

hur lång tid tar det för en paprika o mogna? vet att gurl o röd bara är olika mognadsstadier, men om jag vill ha en röd paprika t.ex? hur länge måste jag då vänta, på ett ungefär, innan jag kan plocka den?
flera veckor? månader? hur länge? asså hur lång tid tar det för den att mogna?
Tosan
Nej, jag tror faktiskt att det är olika färger, däremot blir alla paprikor gröna först och sedan ändrar de färg.
Grattis till minipaprikorna! smile.gif
Bettanspettan
hehe, tack så mkt biggrin.gif
rosita
Det är olika hur lång tid det tar för olika sorters paprika att mogna. Mina 'California wonder', som jag odlade förra sommaren, tog minst 2½ månad på sig efter att ha växt färdigt och sedan växla färg från grön till röd! -fear-.gif Men den som väntar på något gott...

Fast då stod ju paprikorna utomhus förstås! blush.gif
Bettanspettan
ojdå... får hoppas min paprikaplanta jobbar en aning fortare (fröet är från en köpe-paprika).
jannika
grattis!! kul-kul!!

undrar när du satte fröna? kul att veta och ha att jämföra med... har du haft extra-lyse, gödsel eller annat?

tack och lycka till! smile.gif
Bettanspettan
satte fröna i oktober-november(tror jag det var?) förra året, fast det var egentligen mening som ett test(hade tänkt så dom "riktiga" förna sen nu i feb-mars, men sen så växte dom bra och klarade sig igenom vintern så jag behöll dom ju såklart eftersom dom växte och hade sig. sen i januari fick min katt för sig att knapra på dom och då rök dom flesta förutom två plantor. och det är en av dom som nu har frukt.
har inte haft ngt extra lyse. har haft dom i söderfönster, hade dom i norrfönster under vintern och bytte sedan till ett söder fönster där katten inte kommer åt dom och så har jag inte gödslat(haft blomnäring i flaskan) speciellt mkt under vintern. vattnar mina planor ca 1-3 ggr/vecka(och brukar ha sån där blomnäring i flaskan vid varje vattning) och gödslade under vintern dom bara ca 1-2ggr/månad. vet att man egentligen inte ska göddla om man låter dom övervintra men dom såg ut och behöva en liten kick tongue.gif
sen ökade jag nu under våren och bytte till söderfönster och då fick dom fart minsann. och ja nu har jag frukt. där omkring, okt-nov fick dom blommor minns jag men det blev inget av dom, utan dom föll bara av. så trodde det skulle hända samma sak nu igen. men gissa om jag hade fel tongue.gif

vet inte om min blabber kan hjälpa dig direkt men det va iallafall så det gick till för mig.
jo och tack så mkt, får hoppas frukten blir fina och ätbara biggrin.gif
Marlene z v
CITAT (Bettanspettan @ 23-03-2008, 22:11) *
ojdå... får hoppas min paprikaplanta jobbar en aning fortare (fröet är från en köpe-paprika).

Grattis till så fin planta. Frukt kommer du nog att få och nya kommer det hela tiden, men tålamod måste man ha tills dom är mogna. Det finns olika färger på paprikor men alla kan användas redan som gröna, om de plockas tdigt som grön är fruktköttet tunnare.
De godaste Paprikor jag ätit var de jag odlat själv, tyckte dom var saftigare än köpta.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar få något större skörd ifall man plockar bort de första frukterna så plantan får växa till sig ordentligt men man kan även låta de första frukterna sitta kvar. Snabba sorter brukar det dock INTE vara som odlas kommersiellt så man kan få vänta länge på att de mognar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon