curman
Hej, det var ett tag sen jag var här men nu är jag "på g" igen. Har precis blivit med trädgård laugh.gif och försöker reda ut vad som finns i den. Vad kan detta vara för buske? Den är stor, ganska spretig och har röda smala skott som synes på bilden. Kan det vara spirea? Men vilken isåfall? Tacksam för alla tips!

buske_m_skott.jpg

Boxer
Jag tycker det ser ut som en förvuxen korallkornell.

Om det stämmer, att det är en kornell, (lite svårt att se) så kan du beskära den nu för att få nya fina knallröda grenar. Klipp bort de äldsta, grova och bruna grenarna.

Så här blir det nästa år
Fågelvägen
Jag tror också det är en korallkornell, Cornus alba. Det finns flera olika sorter.

Det är de nya skotten som är röda. För att betona dem och hålla busken snygg brukar man klippa ner alla grenarna helt på vårvintern. Känner du dig osäker kan du klippa bort ungefär 1/3 av de äldsta (gråaste) kvistarna nere vid marken.

Oj, nu lade Boxer till en ännu finare bild som jag inte såg nyss. Men vi tycks vara eniga om vad du kan göra med busken.
curman
Tack för era svar! Jag hade ju ingen aning...tur att ni finns! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon