jannika
Undrar om jag ska planta om... jag har satt plantor i 4x4-krukor och har läst att man planterar om när det kommit ett par karaktärsblad, och det har inte kommit några sådan ännu. Men nu ser jag att rötter börjar sticka ut på undersidan. risken blir väl stor att jag bryter dem vid omplantering? och då dör väl hela plantan, eller?

hjälp, snälla!! sos.gif
Helen i Piteå Zon 5
vad är det för sorts planta?
jannika
det är lite av varje, luktörten är värst, men även ett par paprika och någon tomat, tror jag... tomatillo är också på väg att smyga ur krukan....
Helen i Piteå Zon 5
Nu är jag inte så bra på grönsakssådder så jag vet inte riktigt wink.gif Det är aldrig bra att skada roten hos plantor, hmmmm, jag skulle nog ändå avvakta lite till innan jag skolar om
Tosan
Vänta några dar och se om de börjar växa nåt ovan jord.
Jag har haft några plantor i år som stannat i växten ända tills jag gett upp och skolat om dem, och då har de satt fart... Men tex paprika brukar inte göra så.
ewa zon 3
CITAT (jannika @ 23-03-2008, 21:51) *
.../Men nu ser jag att rötter börjar sticka ut på undersidan. risken blir väl stor att jag bryter dem vid omplantering? och då dör väl hela plantan, eller?/....

Med paprikan, tomaten och tomatillon är det ingen fara, vänta i alla fall på det första karaktärsbladparet innan omskolning.
Luktärtens rötter är känsligare så när du skolar om så välj gärna höga krukor/behållare som de kan få växa i fram till utplanteringen.
Tycker det fungerar bäst med en behållare som går klippa sönder så att man får ut hela rotklumpen utan att skada rötterna.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon